Latest update October 14th, 2018 10:54 PM

פרשת השבוע: בהעלותך

י”ט בסיון תשע”ח    2 ביוני 2018

פרשת בהעלותך…את הנרות

על שתי מנורות נקרא השבת: על מנורת המשכן, עליה נאמר בפתיחה לפרשת השבוע: “וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה זָהָב עַד-יְרֵכָהּ עַד-פִּרְחָהּ מִקְשָׁה הִוא” (במדבר ח’, ד’), ועל המנורה המופיעה בסוף ההפטרה: “רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל-רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל-רֹאשָׁהּ. וּשְׁנַיִם זֵיתִים עָלֶיהָ  אֶחָד מִימִין הַגֻּלָּה וְאֶחָד עַל-שְׂמֹאלָהּ” (זכריה ד’, ב’).

הרב יהורם מזור

על מחאה והזדהות חברתית | פרשת בהעלותך

פרשת בהעלותך מציגה שלושה סוגים של מחאות חברתיות וניסיונות התנגדות לשלטון, שמהווים מאין קדימון לניסיונות ההפיכה הצפויים בפרשות הבאות, עם סיפור המרגלים וסיפור קורח ועדתו. הפרשה תופסת את בני ישראל במסעם במדבר סיני – הולכים, עוצרים, נחים, ממשיכים. קשה. ארוך ומייגע הוא המסע לארץ המובטחת. ובדרך – איך לא? – מתחילים לקטר: “וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים, רַע בְּאָזְנֵי יְהוָה” (במדבר י”א). המצב. וגם את כיסאו, על הדרך.

נגה ברנר-סמיה

סמנכ”ל בינ”ה

– התנועה ליהדות חברתית

פרשת בהעלותך: בין נבואה לאלילות

בין הההתנבאות המקראית לאקסטזה האלילית קיים דימיון בולט. בפרשת השבוע מצויין ההבדל המהותי בין התופעות השונות

בין ההתנבאות המקראית לאקסטזה האלילית קיים דימיון חיצוני בולט •  תופעות כגון נגינה, התהוללות, פשיטת בגדים, תופעות גופניות קיצוניות אפשר למצוא בנביאי ישראל ובפולחן האלילי. אך בפרשת השבוע מצויין ההבדל המהותי בין תופעות ההתנבאות השונות

ד”ר יונתן כהן

פרשת בהעלותך

פרשת בְּהַעֲלֹתְךָ היא פרשת השבוע השלישית בספר במדבר. היא מתחילה בפרק ח’פסוק א’ ומסתיימת בפרק י”בפסוק ט”ז.

בפרשת בהעלותך מסתיימות ההכנות של בני ישראל לקראת היציאה למסע במדבר סיני אל עבר ארץ ישראל. עם היציאה למסע מתגלים בעיות, קשיים וסכסוכים פנימיים בתוך המחנה, לרבות פגיעה במנהיגותו של משה רבנו.

ויקיפדיה