Latest update March 12th, 2019 12:33 PM

פרשת השבוע: ויקרא

ט’ באדר ב’ תשע”ט  16 במרץ 2019  

פרשת ויקרא מה בין החטאת לאשם

שני קרבנות הכפרה כה דומים אחד לשני, עד שיש מי שחשב שמדובר למעשה בקרבן אחד

הקרבת קרבנות. תחריט מאת ג’ונתן כריסטוף ויגל, 1695 | ויקיפדיה

חומש ויקרא, שאת קריאתו נתחיל בשבת הקרובה, פותח במצוות שניתנו למשה באהל מועד – תורת הקרבנות. התורה נותנת שמות שונים למיני הקרבנות שעליהם היא מצווה: עולה, מנחה, שלמים, חטאת ואשם. ההקפדה על שם הקרבן חוזרת שוב ושוב: “עֹלָה הוּא” (א, יג), ” מִנְחָה הִוא” (ב, ה), “חַטָּאת הוּא” (ד, כד) “אָשָׁם הוּא” (ה, יט). אין פלא, אפוא, שהלכת חז”ל תרגמה את ההקפדה הזו על שם הקרבן לקביעת חשיבותה של ההקרבה “לשמה” (משנה זבחים ד, ו):

אלון דוד ברנד

אתר מידה

פרשת ויקרא דינים

“וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה’ אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לה’, מִן הַבְּהֵמָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם.” ויקראא’א’ב’

בחלק מהשנים קוראים את פרשת ויקרא בשבת הסמוכה לפורים, ולפיכך קוראים בה גם את הפרשייה השנייה מ”ארבע פרשיות” – פרשת זכור. יש שנים שבהן קוראים אותה בשבת הסמוכה לראש חודש ניסן, ואז קוראים בה את הפרשה הרביעית – פרשת החודש.

מה ייעשה למנהיג שחטא? פרשת ויקרא‘

ברוכים הבאים לספר ויקרא! ספר שרובו מורכב מקרבנות וכוהנים, טומאה וטהרה, קודש וקדושה. על פניו, מה כבר ניתן ללמוד מתקופת בית המקדש ותרבות הקרבנות? הרי אין דבר יותר רחוק מאיתנו היום מאשר זבחים, עולות שלמים ומנחות – וטוב שכך. אבל אולי דווקא מתוך המרחק אנחנו יכולים ללמוד עיקרון חשוב ביהדות: עיקרון הדינמיות, ההתפתחות, השינוי התמידי. הפרשה בפרט – וספר ויקרא בכלל – משקפת לנו את תהליכי הטרנספורמציה הענקיים שעברה היהדות לאורך הדורות. וכמה חשובה היא טרנספורמציה זו, שהרי השנויים שחלו בתרבות ובדת היהודית לאורך ההיסטוריה הם הם ששימרו אותה ואת הרלוונטיות שלה לנו, לדור שלנו ולדורות שיבואו אחרינו. ובשפתו של יהודי עמיחי:

נגה ברנר סמיה היא סמנכ”ל בינ”ה.

חדש, חדש ונתחדש

ויקרא התשע”ז: על ארבעת הלקחים המרתקים שהמילה “ויקרא” לבדה מלמדת אותנו, המהות האמיתית של חודש ניסן שמתקיימת מחוץ לפסקול היח”צ התקשורתי, המסר המרענן שברכות האילנות מנסה לעורר אותנו אליו, ועל אישה גדולה אחת, שסיון חייבת לה את חייה הרוחניים

סיון רהב מאיר

פרשת ויקרא: על השגגה

פרשת ויקרא, פורשת פרישה ראשונה את תורת הקרבנות. אחד ומיוחד שבקרבנות, הוא הקרבן הבא על חטא שנעשה בשגגה

. אחד ומיוחד שבקרבנות, הוא הקרבן הבא על חטא שנעשה בשגגה:

וְאִם נֶפֶשׁ אַחַת תֶּחֱטָא בִשְׁגָגָה מֵעַם הארץ, בַּעֲשֹׂתָהּ אַחַת מִמִּצְוֹת ה’ אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה, וְאָשֵׁם.
אוֹ הוֹדַע אֵלָיו חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא, וְהֵבִיא קָרְבָּנוֹ, שְׂעִירַת עִזִּים תְּמִימָה נְקֵבָה, עַל חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא.[1]

ד”ר משה מאיר

אתר כיפה