Latest update August 18th, 2019 12:41 PM

פרשת השבוע: חוקת

י תמוז תשע”ט  13 ביולי 2019

פרשת חוקת סודות הפרה האדומה

הקרבת הפרה האדומה | Phillip Medhurst

קיום המצווה הסתומה של הפרה האדומה הפך לסמל למסירות לתורה גם כאשר היא איננה מובנת, מתוך הכרה בגדולתו המוחלטת של הציווי האלוהי

בפתיחת פרשת השבוע מופיעה חוקה – חוק מיוחד המתאר את ייצורו של אפר משריפה ריטואלית של פרה אדומה עם מרכיבים אחרים, ואת השימוש באפר הזה כדי לטהר אדם שנטמא בטומאת מת.

אלון ברנד

אתר מידה

פרשת חקת סכום

משה מכה בסלע, ציור מאת ניקולא פוסן

החל מפרשה זו מתארת התורה את קורות בני ישראל במדבר סיני בשנת הארבעים ליציאת מצרים, בניגוד לפרשות הקודמות שתיארו את האירועים בשנה השנייה.

פרשת חקת נקראת גם “קו פרשת המים” כיוון שהרבה פרשיות בה עוסקות במים[3][4].

אתר ויקיפידיה

מנהיגות במבחן פרשת ‘חקת’

פרשת חוקת נפתחת בדיני טומאת המת, ולאחר מכן ממשיכה בתיאור קורותיהם של בני ישראל הצועדים במדבר סיני. מצרים הולכת ומתרחקת מהם אך קשיי הדרך פוגעים במורל העם הנאלץ להתמודד עם הצמא, הצחיחות ואויבים האורבים בכל שעל. הקשיים הפיזיים והרוחניים  עוררו פעם אחר פעם התמרמרויות ומרידות: מהפניה אחר עגל הזהב רגע לפני קבלת התורה ועד לקורח ובני עדתו שערערו את סמכותם של אהרון ומשה. אולם הסיפור המסופר בפרשתנו מהווה נקודת מפנה משמעותית בהתנגשות שבין משה ואהרון לצאן מרעיתם. ראשיתו בקובץ התלונות אליו כבר הורגלנו:

אברהם אייזן

מנהל מחלקת החינוך בבינ”ה

ארבע עצות לחיים בישראל – השיעור השבועי – פרשת חוקת תשע″ט
 

פרשת השבוע היא פרשת “חוקת″. עבר רק שבוע, אבל קפצנו 38 שנים קדימה. שימו לב שהתורה לא מתארת 40 שנה במדבר באופן רציף, אלא מתארת את שתי השנים הראשונות – ואז קופצת השבוע לשנה האחרונה, ממש ערב הכניסה לארץ. לכאורה יש בה הרבה נושאים לא קשורים, אבל במבט-על ננסה לראות היום מבנה של הוראות קריטיות לחיים בכלל, ולכניסה לארץ ישראל בפרט. 

סיון רהב מאיר

פרשת חוקת: פורמליזם בחוק אלוקי

בפרשתנו מודגש העניין שהמצוות הן חוקה שה’ גזר עלינו, ואין לנו יכולת להבין בשכלנו את עומק טעמי פרטיהן. כיצד זה מוביל לכך ששיטת פסיקת ההלכה היא פורמליסטית ולא מהותנית?

בתחילת פרשתנו אנו רואים על הציווי של פרה אדומה. מנסחת זאת התורה במילים (פרק י”ט, פס’ ב’): “זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר-צִוָּה ה לֵאמֹר דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין-בָּהּ מוּם אֲשֶׁר לֹא-עָלָה עָלֶיהָ עֹל“. עמדו

הרב אלדד יונה

אתר כיפה