Latest update August 24th, 2019 10:06 PM

פרשת השבוע: פנחס

כד בתמוז תשע”ט   27 ביולי 2019

בנות צלפחד, גרסת המציאות | פרשת ‘פנחס’

מעשה שהיה כך היה: צלופחד הלך לעולמו מבלי להשאיר בנים לרשת אותו. מכיוון שכך, נחלתו תועבר אל מחוץ למשפחה. אך לצלופחד היו חמש בנות יוצאות דופן: מחלה, נעה, חגלה, מלכה ותרצה. הן ניגשות לפני השלטונות המוסמכים ומבקשות כי יתוקנו תקנות חדשות שיסדירו את הנושא. ברוח החברה השבטית והגברית של תקופתן הן בוחרות את הטיעון המנצח שלהן: “לָ֣מָּה יִגָּרַ֤ע שֵׁם־אָבִ֙ינוּ֙ מִתּ֣וֹךְ מִשְׁפַּחְתּ֔וֹ כִּ֛י אֵ֥ין ל֖וֹ בֵּ֑ן, תְּנָה־לָּ֣נוּ אֲחֻזָּ֔ה בְּת֖וֹךְ אֲחֵ֥י אָבִֽינוּ”.

יובל לינדן

אתר בינ”ה

פרשת פינחס וחלוקת הנחלות

בנות צלפחד בפני משה

.לאחר המגפה, ה’ מצווה לערוך מפקד נוסף של בני ישראל לפי משפחות, לקראת הכניסה לארץ ישראל וחלוקת הנחלות. לאחר תיאור משפחות ישראל על פי המפקד, מתוארת מצוקתן שלבנות צלפחד. בנות צלפחד קובלות על כך שלפי החוק הפורמלי לא יקבלו נחלה, כי אין להן אחים. ה’ נענה לפנייתן וקובע שגם נשים יוכלו לנחול נחלה, אם אביהן מת בלא בנים.

אתר ויקיפידיה

פרשת פנחס וצדק חברתי

המונח “צדק חברתי”, טעון בירור, שכן “צדק” מציין דבקות ללא פשרות באמת המשפטית, “חברתי” תובע לכאורה פשרות, כדי להשיג חברה מתוקנת יותר. הדוגמא הטובה ביותר לזה היא ה”העדפה מתקנת”, אחד הכלים שבהם החברה משתמשת כדי להעניק סיכוי שווה גם לשכבות חלשות יותר, על אף שיכול להווצר מצב שבו אדם אחד לא יוכל להתקבל על אף שהוא מוכשר מאדם אחר רק בגלל שהשני חלש יותר, וזה לכאורה נוגד את עקרון ה”צדק”.

 

הרב אשר סבג,

חבר בארגון רבני “צהר”, מכהן כרב קהילת “הר מוריה” ראשון לציון

מה זה אומר להיות “בן של”? – השיעור השבועי – פרשת פנחס תשע”ט

פרשת השבוע היא פרשת פנחס, הפרשה השנייה הכי ארוכה בתורה (אחרי פרשת נשא). יש בה 168 פסוקים. בדרך כלל קוראים אותה בסמיכות לצום י”ז בתמוז, ואכן ביום ראשון הצום. זו אחת הפרשות המגוונות ביותר מבחינת עומס הנושאים, היא מעלה לנו לתודעה המון נושאים בוערים וקריטיים, או להיפך נושאים שנראים מרוחקים ולא קשורים אלינו כרגע. 

סיון רהב מאיר

פרשת פנחס: החידוש של בנות צלפחד

בנות צלפחד פונות למשה | צ’רלס פוסטר, 1897

קבצי החוק הגדולים בתורה מתארים את אופן נתינתם – “סֵפֶר הַבְּרִית” (שמות כד, ז) שבו כלולים הדיברות והמשפטים שלאחריהם (שמות כ-כג) ניתן ונכתב בחורב, לפי המסופר. חורב הוא גם מקורה של חוקת משנה-התורה שבחומש-דברים – שם נכתבו הלוחות ונאמרו למשה החוקים שהוא מאוחר יותר הודיע וכתב לעם לפני כניסתם לארץ (דברים ד, יג-יד). את חוקי בניית המשכן אמר (והראה!) ה’ למשה בהר-סיני, ואת רוב החוקים האחרים (כמעט כל ויקרא) הוא אמר לו באוהל מועד; וכפי שסיכמו התנאים בתמציתיות (בבלי סוטה לז ע”ב):

אלון ברנד

אתר מידה