Latest update June 11th, 2019 10:33 PM

פרשת השבוע: שמיני

פרשת שמיני על העימות

נטלתי חלק בקבוצת למידה בה חברו יחד רבנים יהודים ואימאמים מוסלמים. למדנו יחד את העימות של אברהם עם ריבונו של עולם. אחד החברים המוסלמים אמר: אם מתעמתים אתו, אין זה אלוהים.

לאחר מות בני אהרון, מתחולל עימות בין אהרון למשה:

וְאֵת שְׂעִיר הַחַטָּאת דָּרֹשׁ דָּרַשׁ מֹשֶׁה, וְהִנֵּה שֹׂרָף, וַיִּקְצֹף עַל אֶלְעָזָר וְעַל אִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן הַנּוֹתָרִם לֵאמֹר:
מַדּוּעַ לֹא אֲכַלְתֶּם אֶת הַחַטָּאת בִּמְקוֹם הַקֹּדֶשׁ, כִּי קֹדֶשׁ קָדָשִׁים הִוא, וְאֹתָהּ נָתַן לָכֶם לָשֵׂאת אֶת עֲוֹן הָעֵדָה לְכַפֵּר עֲלֵיהֶם לִפְנֵי ה‘?!

ד”ר משה מאיר

 

אתר כיפה

פרשת שמיני חטאם של נדב ואביהוא

בתחילה מתנהל היום שמיני לאחר ימי המילואים כפי שנצטווה משהאהרן ובניו מקריבים את הקורבנות המיוחדים ליום זה; משה ואהרן יוצאים לברך את העם; וה’ מתגלה לבני ישראל. ואולם אז חורגים נדב ואביהוא בני אהרן מן הציווי, לוקחים איש מחתתו, שמים עליהן קטורת, ומקריבים אש זרה לפני ה’. מלפני ה’ יוצאת אש ואוכלת אותם. אהרן ובניו הנותרים מקבלים הוראות מיוחדות כיצד להתנהג במצב זה, ונאסר עליהם להתאבל. סדר היום ממשיך להתנהל, אך חלה בו אי-הבנה נוספת בין משה ובין אהרן ובניו בעניין אכילת קרבן החטאת.

פרשת שמיני: פניו הכפולות של היין

פרשתנו קושרת באופן תמוה בין האיסור על הכהנים לשתות יין ולשרת בקודש לבין מנהגי האבלות שלהם • הכרה של סגולותיו של היין במקרא והשימושים בו יכולה לפתור את התעלומה
בביקורת המקרא שמור מקום כבוד לישות העלומה הנקראת עורך (או עורכים). כלומר לאותו מסדר אלמוני שצירף את המסורות השונות זו לזו. פעולתו מעוררת קושיות רבות: היכן עובר הגבול בין המספר והעורך? מה היו שיקולי העורך בצירוף המסורות זו לזו, בקביעת סדר הופעתן, בהכרעה מה לקיים ומה לדחות. בפרשת השבוע מצויה דוגמה יפה להופעת שני עניינים זה אחר זה, הנראים לנו שונים לחלוטין זה מזה, ואנו מתקשים להבין את הגיון המחבר/עורך שצירפם.

ד”ר יונתן כהן

אתר מידה

פשוט, להמשיך

בדור שבו הכל “מדהים” וכולנו “מתחברים”, כדאי ללמוד מחטאם של נדב ואביהו ובעיקר, מדרך ההתמודדות של אביהם, אהרן הכהן
 

שלא תבוא אש בינינו | פרשת ‘שמיני’

פרשת שמיני נפתחת ממש ברגע השיא הוא חנוכת המשכן המגיעה לאחר הכנות רבות וממושכות. כל הטקס מתואר לפרטי פרטים ולא במקרה. מטרתם של טקסים היא למסד תכנים וערכים, לייצר מסגרת של רגע, של מקום ושל משתתפים ולייצר באמצעותם הפרדה והבדלה בין הרגיל לבין המיוחד, בין הרגע שקדם לו לזה שאחריו, בי המקום לבין יושביו… מטרת הטקס בפרשת שמיני – להבדיל בין הקודש לבין החול, בין האדם לבין האל, ולאפשר לכל הצדדים השותפים בטקס להבין מה מיקומם במבנה החברתי.

מעיין ארזי-מלינרסקי

היא מנהלת השיווק בבינ”ה התנועה ליהדות חברתית