בין הפיכת סדום למעשה פילגש בגבעה קווי דמיון רבים. מה הכתוב מנסה ללמד?
הפיכת סדום | כרוניקת נירנברג
סיפור הפיכת סדום ועמורה שימש נביאים רבים כמשל תוכחה. עמוס, המוקדם בנביאים הספרותיים (סביב 750 לפנה”ס), משתמש במהפכת סדום ועמורה כסמל לעונש שה’ ממיט על מפרי דברו (ד, יא): “הָפַכְתִּי בָכֶם כְּמַהְפֵּכַת אֱלֹהִים אֶת סְדֹם וְאֶת עֲמֹרָה וַתִּהְיוּ כְּאוּד מֻצָּל מִשְּׂרֵפָה…”. ואחריו גם ישעיהו מדמה כך את עונשה העתידי של בבל (יג, יט-כ): “וְהָיְתָה בָבֶל… כְּמַהְפֵּכַת אֱלֹהִים אֶת סְדֹם וְאֶת עֲמֹרָה. לֹא תֵשֵׁב לָנֶצַח וְלֹא תִשְׁכֹּן עַד דּוֹר וָדוֹר…”. בדומה משלו גם ירמיהו (מט, יז-יח) את חורבנה העתידי של אדום, וצפניה (ב, ט) – את העונש שיבוא על מואב ועמון.
סדום ועמורה שימשו לא רק כמשל לעונש, אלא כשם קוד לחברה מושחתת וחוטאת. ישעיהו (א, י) מושל את האליטות המושחתות בירושלים בכינוי “קְצִינֵי סְדֹם” ו”עַם עֲמֹרָה”. קינת איכה (ד, ו) מתארת את עוון יהודה בדור החורבן “וַיִּגְדַּל עֲוֹן בַּת עַמִּי מֵחַטַּאת סְדֹם הַהֲפוּכָה כְמוֹ רָגַע”. גם יחזקאל (טז, מט), בנבואה ארוכה המתארת את חטאות ירושלים, מפרט את “עֲוֹן סְדֹם אֲחוֹתֵךְ – גָּאוֹן שִׂבְעַת לֶחֶם וְשַׁלְוַת הַשְׁקֵט הָיָה לָהּ וְלִבְנוֹתֶיהָ, וְיַד עָנִי וְאֶבְיוֹן לֹא הֶחֱזִיקָה.”
מה היה חטאה של סדום ש”זיכה” אותה להפוך לסמל החברה המושחתת? יחזקאל מדבר על הניגוד החריף שבין עושרה ורווחתה של סדום לבין הנכונות של אנשיה לתמיכה בעניים. התורה, לעומתו, מדגימה את שחיתות העיר באופן שונה.
בין סדום לגבעה
בסיפור המופיע בתורה מגיעים המלאכים לסדום בערב ומבקשים ללון ברחוב, למרות הצעתו של לוט להכניסם לביתו. ממילא אנו למדים שאין איש בעיר המכניס אורחים מלבד לוט. לאחר מכן, כשהם בבית לוט, אנשי העיר מתקבצים אל פתח בית לוט ודורשים שיוציא את אורחיו על מנת שההמון יבעל אותם. לוט מנסה להניא אותם ומציע שיבצעו את זממם בבנותיו (!) במקום באורחיו, אך הם כועסים על החוצפה שבסירוב ומנסים לפרוץ אל הבית בכוח. בשלב זה המלאכים מתערבים, מכים את הסובבים בסנוורים, ומבריחים את לוט בעוד ההמון המום. חטאם של אנשי סדום מתואר, אם כן, ביחסם המזעזע לאורח, הזר הבא אל העיר – לא זו בלבד שהם לא ינהגו בחסד ויארחו אותו, אלא אף ינסו לבצע בו אונס קבוצתי ואלים שרק התערבות נסית הצליחה למנוע.
כידוע, סיפור זה מזכיר מאוד סיפור מקראי אחר שהתרחש בעיר גִּבְעָה בראשית ימי השופטים (שופטים יט, טו-כח). שם מסופר על איש לוי המגיע אל העיר גבעה שבנחלת בנימין ואין מי שיכניס אותו לביתו, מלבד זקן אחד מהר אפרים – שוב הזר, תושב העיר הבא מבחוץ, הוא היחיד המכניס את האורחים לביתו. גם בסיפור זה אנשי העיר מתקבצים סביב לבית ודורשים לבעול את האורחים, וגם כאן מנסה המארח להניא אותם ומציע את בתו (ופילגשו של האורח) כתחליף. גם לשון הכתובים דומה: המלאכים, למשל, מסרבים ללוט – “לֹּא, כִּי בָרְחוֹב נָלִין”, והמארח בגבעה מתעקש “רַק בָּרְחוֹב אַל תָּלַן”. או הביטוי המתאר כיצד אנשי העיר “נָסַבּוּ עַל/אֶת הַבַּיִת” ובקשת המארח אליהם “אַל נָא אַחַי תָּרֵעוּ”/”אַל אַחַי אַל תָּרֵעוּ נָא”.
סוף אחר לסיפור
לאור קווי דמיון מרובים אלו נוצרו השוואות רבות בין הסיפורים בנסיון לקבוע את היחס ביניהם. אך יותר מן הדמיון בין הסיפורים, בולט השוני: בסדום הצילו המלאכים את לוט ומשפחתו באמצעי נסי (“סַנְוֵרִים”), ואילו בגבעה ביצעו אנשי העיר אונס אכזרי בפילגשו של האורח – אכזרי כל כך שהיא מצאה את מותה במהלך ההתעללות. המעשה הזה זעזע כל כך את שבטי ישראל עד שהם עלו למלחמה על העיר גבעה, ולאחר מאבק קשה החריבו אותה והכחידו את רוב שבט בנימין שהגן עליה.
ההבדל בתוצאה – האם התבצע לבסוף אונס או לא – מצביע על שוני עמוק יותר בין הסיפורים. למרות שסיפור מעשה הנבלה של אנשי סדום ושל אנשי הגבעה בנוי בצורה דומה מאוד, בסיפור הפילגש בגבעה מעשה הנבלה הוא הטריגר למלחמה כולה, הקונפליקט שעליו יושב כל שאר הסיפור. יש לו תפקיד מרכזי וקריטי בעלילה. מעשה הנבלה של אנשי סדום, לעומתו, אכן מסתיים ללא נפגעים לכוחותינו, ותפקידו במסגרת העלילתית הרחבה הוא רק להדגים ולהסביר מדוע “מַשְׁחִתִים אֲנַחְנוּ אֶת הַמָּקוֹם הַזֶּה כִּי גָדְלָה צַעֲקָתָם אֶת פְּנֵי ה’” (יט, יג), כלומר – מדוע נגזרו הפיכה וחורבן על סדום ושכנותיה. אך הגזרה האלוהית על כך כבר הייתה חתומה וגמורה, כפי שאנו למדים ממאבקו של אברהם לבטלה (יח, כג-לב). הסיפור אינו הסיבה להריסת סדום אלא רק דוגמה לשחיתות הנוראה של אנשיה.
תבנית הסיפור של מעשה הנבלה, אותה תבנית המשותפת בצורה ובלשון לשני המעשים, משמשת אפוא בסיפור סדום כהדגמה גרידא, כהערה המסבירה את העלילה. בסיפור פילגש בגבעה, לעומת זאת, תבנית הסיפור הזו היא היא הקונפליקט המוליד את מלחמת השבטים. מסיבה זו נדמה שמקומו של מעשה הנבלה שייך יותר אל סיפור פילגש בגבעה, והדמיון הרחב בינו לבין סיפור סדום אינו משום שמספר מעשה פילגש בגבעה רוצה שנחשוב על סדום, אלא להיפך – סיפור סדום מעוניין להגיד שחורבנה של סדום דומה לחורבן הגבעה. הצדקת השמדת העיר סדום מיוסדת על עוולה היסטורית ידועה שאכן התרחשה בגבעה וזעזעה את כל שבטי ישראל, זאת בעוד שבסדום מעשה הנבלה בכלל לא התרחש לבסוף!
אבטיפוס של נבלה
למרות שראינו שנביאים רבים משתמשים בסדום כאמצעי רטורי, ייתכן שכאן דווקא הגבעה היא האמצעי הרטורי השתול בסיפור סדום. יתר על כן, בידינו ראיות נוספות לפיהן סיפור הגבעה היה מוכר וידוע. הושע משתמש בתוכחתו במלחמת הגבעה כאמצעי רטורי ואומר (י, ט) “מִימֵי הַגִּבְעָה חָטָאתָ יִשְׂרָאֵל, שָׁם עָמָדוּ, לֹא תַשִּׂיגֵם בַּגִּבְעָה מִלְחָמָה עַל בְּנֵי עַלְוָה”. רפרנס חלקי כזה מניח ששומעיו מכירים את שאר פרטי סיפור המלחמה בגבעה ומבינים את התוכחה שבו.
ראיה נוספת מצויה בשרידי פסוקים שיריים בתוך סיפור מלחמת גבעה (למשל, שופטים כ, מג: “כִּתְּרוּ אֶת בִּנְיָמִן, הִרְדִיפֻהוּ, מְנוּחָה הִדְרִיכֻהוּ”) המציעים כי בתקופה מוקדמת היה המעשה ידוע בגרסה של שיר-עלילה אפי. היכרות עם אפוס מלחמת גבעה ועם הרקע למלחמה הייתה כנראה רווחת למדי בימי המקרא, והיה ניתן ליצור רפרנס אליו באמצעות שאילת התבנית הסיפורית כשבתוכה תמרורי לשון בולטים.
ייתכן, אפוא, שדווקא חטא הגבעה מהווה אבטיפוס של מעשה נבלה המצדיק את הריסתה המוחלטת של עיר, ותיאור מעשה הנבלה של סדום מבקש להפנות אליו, ולא להיפך. השימוש הזה של סיפור סדום בחטאם של אנשי גבעה מלמד אותנו על עוצמתו של המסר שבהפיכת סדום. העיר גבעה, כאמור, מושמדת על ידי שבטי ישראל במלחמה, בידי אדם. לעומתה, סדום ושכנותיה מושמדות באמצעי נסי על ידי ה’. למעשה, כל הסיפור הוא אלוהי ונסי – מההחלטה להשמיד את העיר החטאה ועד המלאכים בעלי הכוחות העל-טבעיים שבעזרתם לוט ניצל. הצדקת הפיכת סדום בידי שמים על ידי חורבנה של עיר בישראל בידי אדם מדגישה את כשלונה של סדום אפילו יותר, ומעצימה את המסר שבחורבנה.
בעוד סיפור מלחמת גבעה מציב את עם ישראל בצד שמבצע את הצדק, ולאדם ניתנת בו הזדמנות להעניש את הרשעים, בסיפור סדום אין עוד מקום לפעולת האדם, ואפילו אברהם אינו יכול להפר את משפטה של העיר. גם בעיר עצמה אין ממש צדיקים שיפעלו – הרי אין אפילו עשרה בכל העיר. סדום הופכת לכשלונה המוחלט של החברה האנושית להביא צדק, המקום שבו נותרת רק גזירת החורבן השמימית שאברהם נואש מלהפר.
לפיכך, כשהנביאים מדברים בתוכחה אל חברה שבה אין מי שיאכוף את הצדק והמשפט – הם יעדיפו להשוות אותה לסדום ולא לגבעה. סדום היא חברה שהתקלקלה אפילו מעבר ליכולת להעניש את עצמה. מסיבה זו, סיפורה של סדום יכול להפוך לאמצעי רטורי בפני עצמו במקומות נוספים במקרא – סדום היא הסמל שבאמצעותו אומרים הנביאים: במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש.
אלון ברנד
אתר מידה
Aug 14, 2017 0
Dec 18, 2022 0
Dec 07, 2022 0
Dec 07, 2022 0
Dec 01, 2022 0
Dec 18, 2022 0
Dec 07, 2022 0
Dec 07, 2022 0
Dec 01, 2022 0
יאיר נתניהו הגיש ערעור על חיובו לפצות את עורך “וואלה” לשעבר ברבע מיליון שקל בתביעת הדיבה שהוגשה נגדו: “עלול לקרוס כלכלית”
אורן פרסיקו 24.08.2021 4
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בנו יאיר, למחרת ניצחון הליכוד בבחירות 2015 (צילום: יונתן זינדל)
יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר, הגיש בקשת רשות ערעור על ההחלטה לחייבו לפצות ב-250 אלף שקלים את עורך “וואלה” לשעבר אבי אלקלעי בגין הוצאת דיבה. בונות הפייסבוק והטוויטר שלו.
ביהמ”ש דחה את בקשתו של יאיר נתניהו לעיכוב תשלום רבע מיליון שקל לעורך “וואלה” לשעבר אבי אלקלעי • “לא הביא ולו בדל ראייה” לכך שהתשלום יגרום ל”קריסה כלכלית” • נתניהו חויב בתשלום נוסף
שוקי טאוסיג 03.09.2021
יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, עם עורך-הדין של המשפחה, יוסי כהן (צילום: פלאש 90)
בית משפט המחוזי דחה את בקשתו של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר, לעכב תשלום פיצוי של רבע מיליון שקל לעורך “וואלה” לשעבר אבי אלקלעי. בית משפט השלום חייב את נתניהו לשלם את מלוא סכום התביעה של אלקלעי נגדו, לאחר שנתניהו לא הגיש כתב הגנה. גם בקשתו של נתניהו לבטל את פסק הדין ולאפשר לו להגיש כתב הגנה – נדחתה והוא חויב בתשלום הוצאות בסך כ-30 אלף שקל (עוד לפני כן איפשר בית המשפט לנתניהו הבן להגיש כתב הגנה בכפוף לתשלום הוצאות של 5,000 שקל, אך הוא סירב).
הסגנון המשתלח של יאיר נתניהו מגיע שוב ושוב לאולמות בית המשפט • נתניהו עצמו – לא תמיד • עם פתק מרופא המשפחה, או סתם כי שכח • כשהוא כן בא, צפו למופע אימים • כעת, אחרי שנדרש לשלם פיצויים בגובה מאות אלפי שקלים, הוא מגייס כסף מהציבור לטובת “עזרה משפטית לאנשי ימין” • אם הכספים יגיעו בסוף לכיסו, הדבר עלול לסבך את אביו בפלילים
שוקי טאוסיג ואורן פרסיקו 07.12.2022 2
קיץ 2009. נתניהו נבחר שוב לראשות הממשלה אחרי עשור במדבר האופוזיציוני, אבל יש לו עניינים דחופים לא פחות מניהול המדינה. כשהוא למד על כך שבמוסף היומי של “ידיעות אחרונות” עומדת להתפרסם כתבת מגזין על יאיר נתניהו לקראת גיוסו, ראש הממשלה עוצר ישיבה במוסד, מפנה מהחדר את ראשי מערכת הביטחון ומנהל מערכה לצינזור הכתבה. בהמשך הוא נפגש עם מו”ל “ידיעות אחרונות”, ארנון (נוני) מוזס, ומבקש ממנו לטפל בעניין..
יהודה נוני צייר ואומן דיגיטלי בשלוב קנווס וצבעי שמן. מופיע בסדנאות של סמסונג בישראל ובניורק. נוני הוא המאייר של תכנית הטלויזיה של אברי גלבוע של מדד ישראל בערוץ 13 ומרצה על חיי האמנות של האוניברסיטה של בר אילן
<nuniy5552@gmail.com>;
מי מאתנו לא בטוח שיש לו מה להגיד, רק שבדרך כלל אין לו למי להגיד את מה שיש לו לומר? מי מאתנו לא חושב שרק הוא יודע ומבין מה שהולך פה, ומי נגד מי, ומי אוכל את מי ומי צודק ומי לא. מי מאתנו לא היה לפחות פעם אחת זבוב על הקיר בחדר הסגלגל בבית הלבן, או לפחות בלשכתו של ראש ממשלת ישראל, ויודע בדיוק – אבל בדיוק, מי אמר מה למי מתי ואיפה, ושלא יבלבלו לו את המוח עם עובדות?
מי מאתנו לא נאלץ להתעמת עם חברים, ידידים או בני משפחה, שגם הם היו זבוב על הקיר, והם שמעו בדיוק הפוך ממה שאתם שמעתם, ואתה חושב שהם לא מבינים כלום, והם בטוחים שאתה טפש שלא יודע כלום ולא מבין שום דבר?
לפעמים מגיעים הדברים לכדי מריבות של ממש, עד כדי סיום של מערכות יחסים ארוכות, או קטיעתם של מערכות יחסים עוד בטרם התחילו.
בתרבות הדיבור והוויכוח העכשוויות, נדמה שחלק מאתנו הסיר את כל הכפפות, ואין לו בעייה לשנוא את בעל הדעה האחרת, עד כדי נכונות לאלימות מילולית ואפילו יותר מזה. מילים של הסתה ושנאה משתחררות היום בקלות בלתי נסבלת, ולעומד מן הצד נדמה שהמרחק בין הצדדים אינו ניתן עוד לגישור.
מילון ממשלת השינוי, מ’מצדה פרטית’ ועד ‘קורח ועדתו’
מילון ממשלת השינוי, מ’מצדה פרטית’ ועד ‘קורח ועדתו’
רוביק רוזנטל | 24 ביוני 2022 |
השנה הסוערת של הממשלה, שלוותה במוטציית קורונה עדכנית, בפיגועי בודדים ובקרבות מילוליים מגיעה לסיומה, ויש מילון עשיר למדי. מי באמת טען שהזנות היא המקצוע העתיק ביותר בעולם, מה אומרות אימהות גרמניות לילד שלא רוצה לגמור מהצלחת, והאם באמת אין קשר בין לחם ומלחמה
הממשלה המאתגרת שקמה בעקבות מערכת הבחירות של 2021 מתפזרת, ונכון לשבוע זה המדינה הולכת לסיבוב בחירות חמישי בשלוש שנים. ימיה של הממשלה הולידו מילון ביטויים חדש, לא כולו על טהרת הנימוס הבריטי.
מקנדה ועד האיים הקריביים, גוברים הקולות הקוראים לנטוש את הקשר הסמלי עם הארמון בלונדון, לצד התחשבנות ציבורית עם מורשת הקולוניאליזם ואף קריאות לפיצויים. עם זאת, ברוב המדינות המהלך יהיה מורכב מבחינה חוקתית
מאת הוושינגטון פוסט
אזרחים בריטים חולקים כבוד אחרון למלכה אליזבת, בשבוע שעבר בלונדון. צילום: איי. אף. פי
ראש ממשלת אנטיגואה וברבודה, מדינת איים בים הקריבי, בישר בשבוע שעבר על כוונתו לקיים משאל עם בסוגיית המלוכה, “כנראה” בשלוש השנים הקרובות. האומה הזעירה באיים האנטיליים – פחות מ־100 אלף איש ואישה, שבריר ממספר האנשים הנתונים באופן טקסי למרותו של הכתר הבריטי – מתכוונת ככל הנראה להפוך לרפובליקה בהקדם. הנסיך אדוארד – בנה הצעיר של אליזבת השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת – שמע על כך כבר באפריל, בביקורו באנטיגואה וברבודה. “זה אינו מעשה עוין”, אמר ראש ממשלת אנטיגואה וברבודה גסטון בראון בריאיון טלוויזיוני, אלא “צעד אחרון להשלמת העצמאות”.
עימותים הסתיימו “הודות למעורבות בינלאומית”, מסרה מועצת הביטחון של ארמניה, לאחר ניסיונות כושלים של רוסיה לתווך להפסקת אש
אזרבייג’ן דיווחה בשבוע שעבר ש־71 מחייליה נהרגו בעימותי גבול עם ארמניה ביומיים הקודמים, בקרבות הקשים ביותר שהתחוללו בין שתי המדינות מאז 2020. בארמניה דווח שהפסקת האש שהוכרזה בבוקר נשמרת עדיין לאורך הגבול. ההסלמה באה בזמן שדעתה של רוסיה – בעלת בריתה הקרובה ביותר של ארמניה – מוסחת בשל מלחמתה בת שבעת החודשים באוקראינה.
בממשל האוקראיני גאים בהישגי הצבא, ששחרר שטחים נרחבים מידי הרוסים גם בזכות תרגיל הטעיה, ומבהירים לאלה השוקלים לנסוע מישראל לאומן: זה על אחריותכם
“השבוע הייתי באזורים ששוחררו מהרוסים בחרקיב שבמזרח אוקראינה, וראיתי אנשים שמחים”, סיפר לי סרגיי לשנקו, יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. “יש המון גשרים הרוסים, אתה לא יכול לעבור מעיר לעיר וצריך לעשות עיקופים, יש בעיות עם קליטת הטלפון והאינטרנט ואזורים בלי חשמל. המצב לא טוב, צריך להודות. אבל לאט לאט החיים חוזרים לשגרה, ולמרות הקשיים אנשים אומרים לנו שהם שמחים”.
הגוש בן ארבע המפלגות זכה ב־176 מושבים, ש־73 מהם בידי מפלגת הימין הרדיקלית, “השוודים הדמוקרטים”. בכך רשם רוב זעום על השמאל, שזכה ב־173 מושבים
מנהיג השמרנים וראש הממשלה המיועד של שוודיה, אולף קריסטנסון. צילום: AFP
מנהיג השמרנים בשוודיה אולף קריסטרסון פתח אתמול במלאכת הרכבת הממשלה החדשה, לאחר שגוש מפלגות הימין במדינה זכה בניצחון דחוק בבחירות הכלליות. “עכשיו אני מתחיל במשימת הקמתה של ממשלה חדשה וחזקה”, אמר קריסטרסון בשבוע שעבר, עם פרסום התוצאות הסופיות. “נחזיר את הסדר בשוודיה על כנו”.