Latest News

פרשת השבוע: בראשית

פרשת בראשית בגן עדן של ילדות

בראשית נבראה המחלוקת | פרשת בראשית

פרשת בראשית האדם כחיה כלכלית והאתגר של קין

איור: מנחם הלברשטט

אפשר לקרוא את סיפור גן עדן כפוטנציאל שהוחמץ ולבקש ללא הועיל לשוב אליו, אך עיון בפרשה מלמד את ההפך. על היציאה מן הגן כתהליך של התבגרות

ספר בראשית נפתח ב”אור” ומאז הוא הולך ומחשיך. שהרי אחר שאמר הקב”ה “יהי אור” והתכוון שלא יהיה פה חשוך והיה האור מתוק לעיניים, החלו העיניים כהות. ספר תולדות אדם הוא ספר תולדות האדם המושלך: אחוריו אל גן ה’ ופניו לארץ צייה, צמאה למים, וספר לידת האדם הוא ספר העיצבון, מתיאור העבודה הראשונה ניגרת הזיעה ומאחוות האחים צומחת הקנאה.

 

הלל מאלי

אתר מקור ראשון

השבוע נפתחו השמיים והגשם הראשון של הסתיו ירד על ארצינו. הרגע בו מי השמיים עוזבים את מקומם הטבעי ויורדים אל הארץ מחזיר אותנו אל ההפרדה בין מים למים שנעשתה ביום השני לבריאה: {ו} וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם: {ז} וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת הָרָקִיעַ וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ וַיְהִי כֵן: {ח} וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָרָקִיעַ שָׁמָיִם וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שֵׁנִי:

ניר ברוידא

ראש רשת הישיבות החילוניות בבינ”ה  – התנועה ליהדות חברתית.

פרשת בראשית עוסקת, כמתבקש משמה ומיקומה, בראשית: ראשית העולם. אבל בעיקר ראשית האדם, וליתר דיוק: מהות האדם. ביולוגים כינו את האדם homo sapiens, “האדם התבוני”, או “האדם בר הדעת”, ואכן הדעת נוכחת היטב בפרשה, בין אם תבינו את “דעת טוב ורע” במובן זה, ובין אם תלכו אחר הרמב”ם במורה הנבוכים, הסבור שהאדם חונן בדעת של ידיעת אמת ושקר גם לפני החטא, ושדעת טוב ורע היא ידיעת ה”מפורסמות” – כלומר מוסכמות חברתיות שאין להן ערך עצמי

הלל גרשוני

אתר מידה

פרשת בראשית: ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה

השיעור השבועי – פרשת בראשית תשע”ט

 (ז) וַיִּיצֶר ה’ אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה:   (פרק ב)

גם האדם וגם בעלי החיים נולדים במצב של “נפש חיה”, אך ההבדל הוא שאצל בעלי החיים “נפש חיה” הוא מצב של שלימות; ואילו אצל האדם “נפש חיה” הוא מצב התחלתי והוא נדרש להתקדם למצב של “נשמת חיים”. מפניני הכלי יקר לפרשת בראשית.

הרנ כרמיאל כהן

אתר כיפה

החגים מאחורינו ועכשיו אפשר להתחיל מחדש לקרוא את התורה מבראשית. איפוק והכרת תודה הם שתי הדרכים שיעזרו לנו לתקן את חטא עץ הדעת.

סיון רהב מאיר