Latest update November 18th, 2017 12:06 AM

פרשת השבוע: מיקץ

ב’ בטבת תשע”ז 31 בדצמבר 2016

מבור לגג

בפרשת השבוע עובר יוסף מעבר חריף, מבור עמוק לראש הגג. תוך דקות הוא הופך מעבד הכלוא בבור הכלא, למשנה למלך מצרים. מה פשרו של מהפך זה

וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת-יוֹסֵף וַיְרִיצֻהוּ מִן-הַבּוֹר וַיְגַלַּח וַיְחַלֵּף שִׂמְלֹתָיו וַיָּבֹא אֶל-פַּרְעֹה.

moshe

 

ד”ר משה מאיר, עמית מחקר במכון שלום הרטמן בירושלים

חכמה פנימית

פרשת מקץ מתארת את חלומות פרעה על שבע הפרות, ועל שבע השיבולים. יועציו של פרעה מנסים לפתור את החלומות – ואומרים ששבע מבנותיו ימותו, או ששבע ממלכות ימרדו בו.

פרעה דוחה את הפתרונות האלה. מדוע? איך הוא היה יכול לדעת אם הם נכונים או לא? התשובה היא שפרעה חלם גם את פתרון החלומות, אבל שכח אותו. הפסוק מגלה כל זאת במילים “ואין פותר אותם לפרעה

  • ושנות הבצורת חלומות פרעה

מצרים ניצלת בידי יוסף”, 1827

פרעוה חולם שני חלומות: בראשון עולות מן היאור שבע פרות שמנות ולאחריהן שבע פרות רזות. הפרות הרזות אוכלות את הפרות השמנות ונותרות רזות כשהיו. בשני עולות שבע שיבולים בריאות וטובות בקנה אחד ולאחריהן שבע שיבולים דקות ושדופות, הדקות אוכלות את השיבולים הבריאות.

ויקיפדיה

חלום פרעה ומתווה הגז

לרוב יש שני סוגי חלומות, אלו שבאים בזמן השינה, והחלום האידיאלי – מלשון חזון. למה אנו משתמשים באותה מילה לשני המונחים הללו, השונים כל כך במהותם? ואיך כל זה קשור למתווה הגז?

רק כשפרעה מתעורר הוא מגלה שהוא חלם. “וַיִּיקַץ פַּרְעֹה, וְהִנֵּה חֲלוֹם”. מסוג החלומות שהם כל כך מוחשיים וכל כך דרמטיים, שהם מעוררים את האדם לפעולה

mab

ירין רבן

החלום ומשמעותו בסיפורי יוסף

יוסף מספר חלומו לאחיוג’יימס טיסוט, צייר צרפתי, 1902-

סיפור יוסף שזור למלוא אורכו מוטיבים אנושיים-עממיים, שאופיים הוא אוניברסאלי. המוטיב המרכזי בהם הוא מוטיב “הבן האובד” – הבן שנעלם  ממשפחתו. כשנמצא, בסופו של דבר – שבה רוח האב אליו, כששיבתו מלווה תפארת, אושר וכבוד. מוטיב עממי אחר הוא מוטיב טראגי על הבן היתום מאימו, שאחיו בקנאתם בו בשל אהבת האב מתנכלים לו ורודפים אותו. כאשר מתהפך הגלגל והוא עולה לגדולה – הוא אינו גורר את המשטמה עד תום, וכמעשה סינדרלה ממין זכר הוא סולח לאחיו – לא לפני שהכירו בחטאם כלפיו וכלפי אביהם.

mab

מאת צופיה מלר

 

הפרשה העשירית בספר בראשית

פרשת מקץ היא פרשת השבוע העשירית בספר בראשית. היא קרויה כשם המילה הראשונה של הפרשה: “וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל-הַיְאֹר” (מ”א,א’). לחלונות יש פתרון כפי שרבי עובדיה ספורנו כתב:” כשם שאי אפשר לבר בלא תבן. כך אי אפשר לחלום בלי דברים בטלים” [1] . אך גם תוצאה מעשית: יוסף מונה למשנה למלך מצרים.

 

יוסף פותר החלומות במצרים

בציור מאת פטר פון קורנליוס – המקור:ויקישיתוף

הרעב מגיע גם לארץ ישראל ויעקב אבינו מבקש מעשרת בניו (להוציא בנימין – בן הזקונים) לרדת מצרים על מנת להביא מזון למשפחותיהם. יוסף הצדיק מכיר אותם אך הם לא מזהים את האח שמכרו לישמעליים. יוסף מערים עליהם מכשולים וכאשר הוא שולח אותם חזרה, הוא משאיר אצלו את שמעון כבן ערובה לכך שיביאו בפעם הבאה את אחיו בנימין.