Latest update November 8th, 2018 10:32 AM

פרשת השבוע: תולדות

ב’ כסלו תשע”ט  10 בנובמבר 2018

פרשת תולדות יהדות, ציונות ודמוקרטיה חד הם 

בשנת שבעים לספירה הנוצרית חרב הבית השני על רקע סכסוכים בין הכיתות השונות שהחלו כמחלוקות לגיטימיות על השקפות עולם והמשיכו בשנאת חינם נוראית שהובילה אל אותה “קטסטרופה היסטורית שהחריב טיטוס מלך רומי את ירושלים וגלה ישראל מארצו” [1]. לפני שבעים שנה נסגר המעגל ושבנו בהמונינו מערי הגולה אל ירושלים, דגניה, נתיבות ותל אביב.

פרשת תולדות מספרת את סיפור אבותינו יצחק ויעקב, ובמרכזה הסיפור הנפלא על לידתם והתבגרותם של התאומים יעקב ועשו. יעקב יזכה בהמשך לשם ישראל ובעקבותיו נזכה כולנו לכינוי העתיק – “בני ישראל”.

ניר ברוידא

הוא ראש הישיבות החילוניות בבינ”ה – התנועה ליהדות חברתית. 

*הדברים נכתבו במסגרת פרוייקט “חודש הציונות”  בהובלת המחלקה לפעילות בתפוצות של ההסתדרות הציונית העולמית

 

פרשת תולדות על הפער הנסבל

 

וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת, וַיִּקְרָא אֶת עֵשָׂו בְּנוֹ הַגָּדֹל וַיֹּאמֶר אֵלָיו: בְּנִי. וַיֹּאמֶר אֵלָיו: הִנֵּנִי.
וַיֹּאמֶר: הִנֵּה נָא זָקַנְתִּי, לֹא יָדַעְתִּי יוֹם מוֹתִי.
וְעַתָּה, שָׂא נָא כֵלֶיךָ – תֶּלְיְךָ וְקַשְׁתֶּךָ, וְצֵא הַשָּׂדֶה, וְצוּדָה לִּי צָיִד.
וַעֲשֵׂה לִי מַטְעַמִּים כַּאֲשֶׁר אָהַבְתִּי, וְהָבִיאָה לִּי וְאֹכֵלָה, בַּעֲבוּר תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי בְּטֶרֶם אָמוּת.
וְרִבְקָה שֹׁמַעַת בְּדַבֵּר יִצְחָק אֶל עֵשָׂו בְּנוֹ. וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו הַשָּׂדֶה, לָצוּד צַיִד, לְהָבִיא.
וְרִבְקָה אָמְרָה אֶל יַעֲקֹב בְּנָהּ לֵאמֹר: הִנֵּה שָׁמַעְתִּי אֶת אָבִיךָ מְדַבֵּר אֶל עֵשָׂו אָחִיךָ לֵאמֹר:
הָבִיאָה לִּי צַיִד, וַעֲשֵׂה לִי מַטְעַמִּים, וְאֹכֵלָה, וַאֲבָרֶכְכָה לִפְנֵי ה’ לִפְנֵי מוֹתִי.
וְעַתָּה בְנִי שְׁמַע בְּקֹלִי, לַאֲשֶׁר אֲנִי מְצַוָּה אֹתָךְ.
לֶךְ נָא אֶל הַצֹּאן, וְקַח לִי מִשָּׁם שְׁנֵי גְּדָיֵי עִזִּים טֹבִים, וְאֶעֱשֶׂה אֹתָם מַטְעַמִּים לְאָבִיךָ, כַּאֲשֶׁר אָהֵב.
וְהֵבֵאתָ לְאָבִיךָ, וְאָכָל, בַּעֲבֻר אֲשֶׁר יְבָרֶכְךָ לִפְנֵי מוֹתוֹ

ד”ר משה מאיר

אתר כיפה

 

פרשת תולדות יצחק, האב הנשכח

יצחק מברך את יעקב | גיוצ’ינו אסרטו

שנה אחר שנה נקראים סיפורי יצחק, והשומע מרגיש שמשהו בהם שונה משאר סיפורי האבות. דמותו של יצחק נותרת עמומה. אנו לא זוכים להיכרות עם האישיות שלו ברמה שבה תוארו לנו דמויותיהם של אברהם ויעקב. ההרגשה שדמותו של יצחק לא זוכה לפיתוח משמעותי מתחזקת כשבודקים אילו סיפורים מסופרים עליו בכלל: רוב סיפורי יצחק הם למעשה חלק מסיפורי אברהם – הולדת יצחק, העקידה, שליחות עבד אברהם ונישואי רבקה; או חלק מסיפורי יעקב ועשיו – הולדת יעקב ועשיו, גניבת הברכות, שילוח יעקב לארם. יצחק הוא לא הגיבור המרכזי של אף אחד מהם.

אלון ברנד

אתר מידה

סיכום פרשת תולדות לידת התאומים, יצחק ואבימלך וברכותיו של יעקב

 

הנה סיכום קצר ויפה של פרשת תולדות, הפרשה השישית בספר בראשית:

את רבקה נשא יצחק לאישה בגיל ארבעים. כשחולפים השנים ועדיין לא נולדו להם ילדים, מתפלל יצחק לבורא העולם ותפילתו מתקבלת: רבקה הרה. ההתרוצצויות בביטנה גורמות לה לגשת אל הנביא המבשר לה כי עומדים להיוולד לה תאומים. עוד הוא מגלה לה, כי מתאומים אלו יצאו שתי אומות שייאבקו זה בזה.

עשו מוכר את הבכורה, הירידה לגרר והברית עם אבימלך, הברכות