Latest update January 19th, 2018 8:08 AM

929 – תנך ביחד

WEEKLY SUMMARY OF JANUARY 16-20, 2018

זיכרון הולך ודוהה

פרופסור אביגדור שנאן בטור יומי למגילת איכה על התהליך שבו הולך זיכרון היסטורי חי וכואב ומיטשטש במהלך הזמן היכל השמות ביד ושם, 2007, צילום: David Shankbone, ויקישיתוף, CC BY-SA 3.0 בשנת 1953 חוקקה כנסת ישראל את “חוק זיכרון השואה והגבורה” והביאה לייסוד...

read more

למה לא נלחמתם

התנך וההיסטוריה שלנו מלאים במלחמות עקובות מדם, ושלל מיתוסים של קרבות עד טיפת הדם האחרונה. מגילת איכה נפתחת דווקא בתיאור של וותרנות, עייפות החומר והרוח לוחמים ערבים ליד משאית אספקה משוריינת של ה”הגנה” כשהיא בוערת, בדרך לירושלים, 1948, ויקישיתוף הפרק הפותח...

read more

ט’ בְּאָב ה’תשס”ב, יְרוּשָלַיִם

הָרוֹאֶה יְרוּשָׁלַיִם בְּחֻרְבָּנָהּ יִקְרַע קֶרַע בְּבִגְדוֹ וְאָז יִתְפֹּר הַקֶּרַע שֶׁלֹּא יִהְיוּ בְּגָדָיו עֲשׂוּיִם קְרָעִים קְרָעִים. וִימַהֵר וְיֵצֵא וִיחַפֵּשׂ אַחַר חַיִּים בָּעִיר בְּכָל סִמְטָה וּבְכָל לָשׁוֹן שֶׁלֹּא נִהְיֶה בּוֹכִים שָׁוְא מְרֻבִּים...

read more

חסד, שוליים ומרכז

רות ג-איכה ג: חסד, שוליים ומרכז במגילת רות דף זה מציע לבחון את מגילת רות דרך הפריזמה של שוליים-מרכז, ולגלות את כוחו של החסד לפרוץ מחסומים בין שוליים ומרכז וליצור חיבור המשנה מציאות. רות היא דמות שוליים אולטימטיבית – נוכרייה מארץ אחרת, מואבייה, אלמנה, ענייה, אשה –...

read more

יש דין, יש דיין ואין סדר

האם עונש החורבן שהושת על העם צודק? תלוי את מי שואלים. הרב שי פירון בטור יומי למגילת איכה פרק ג פותח בפסוק: “אֲנִי הַגֶּבֶר רָאָה עֳנִי בְּשֵׁבֶט עֶבְרָתו”ֹ. כלומר: ראיתי את העונש שהושת עלי בשל החטאים שחטאתי. ההכרה בגורמי החורבן התפרשה על ידי חז”ל...

read more