Latest News

פרשת השבוע: בשלח

 

י”ג בשבט תשע”ט   13 בינואר  2018

 

פרשת בשלח: המן, הנס וניסיון

בני ישראל אוספים את המן | קטע מתוך ציור של פרנסיסקו בצ’יאצ’ה, 1550~

סיפור המטרת המן על ישראל במדבר מופיע בשתי גרסות סותרות: האם ה’ מנסה את בני ישראל, או מרעיף עליהם נסים

בשבוע שעבר ליווינו את יציאת מצרים, והשבוע אנחנו מלווים עם ישראל בצעדיו הראשונים כעם חופשי במדבר. עם כניסתם לתקופת המדבר יבואו סיפורים על כינון תנאי המחייה של ישראל בו – סיפור המתקת המים במרה ונווה המדבר אֵילִים מתארים את המים שמצאו, ואריכות יתירה ניתנת בסיפור על המזון שאכלו – פרשת המן.

אלון ברנד

אתר מידה

מנהיגות נשית – בתופים ובמחולות | פרשת ‘בשלח’

הפרשה מספרת על רגע השיא של סיפור יציאת מצריים, הלוא הוא חציית ים סוף: “וַיָּבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל בְּתוֹךְ הַיָּם, בַּיַּבָּשָׁה; וְהַמַּיִם לָהֶם חוֹמָה, מִימִינָם וּמִשְּׂמֹאלָם”. אין ילד או ילדה שלא צייר בכיתה את מרכבות פרעה טובעות בים, ואת בני ישראל עוברים בתוך הים בחרבה. הדרמה הכבירה בעלת העוצמה הספרותית, בנויה כתסריט לסרט הוליוודי ממש“וַיָּשֻׁבוּ הַמַּיִם, וַיְכַסּוּ אֶת-הָרֶכֶב וְאֶת-הַפָּרָשִׁים, לְכֹל חֵיל פַּרְעֹה, הַבָּאִים אַחֲרֵיהֶם בַּיָּם:  לֹא-נִשְׁאַר בָּהֶם, עַד-אֶחָד”.

ערן ברוך הוא מנכ”ל בינ״ה

אתר בינ”ה.

פרשת בשלח מלחמת עמלק

ישראל חונים על שפת ים סוף (כריסטופר אקרסברג, 1815)

פָּרָשַׁת בְּשַׁלַּח היא פרשת השבוע הרביעית בספר שמות. היא מתחילה בפרק י”גפסוק י”ז ומסתיימת בפרק י”זפסוק ט”ז.

את פרשת בשלח קוראים בדרך כלל בשבת הסמוכה לט”ו בשבט. מכיוון שקוראים בה את שירת הים, היא מכונה גם “שבת שירה“, ובקהילות שונות קיימים לגביה מנהגים מיוחדים כמו קריאת שירת הים בקריאת התורה וכן בפסוקי דזמרא במנגינה מיוחדת, וכן פיזור אוכל לציפורים. השירה גם כתובה בספר התורה באופן מיוחד, הנקרא בלשון חז”ל “אריח על גבי לבנה“, עם רווח אחד או שנים בכל שורה (ראו תמונה).

אתר ויקיפידיה

להפוך את הסיפור לשירה 

פרשת בשלח (תשע”ט): שבת שירה ופרשת בשלח מעבירים מידע, עדות ומסורת מדורי דורות כבר אלפי שנים, ואנחנו לקחנו את המידע, הפכנו אותו לסיפור ועיבדנו אותו לשירה

 סיון רהב מאיר

פרשת בשלח: קשה כקריעת ים סוף

מצאנו בחז”ל שהן מזונותיו והן זיווגו של אדם קשים כקריעת ים סוף. מה הדמיון בין שלושה עניינים אלו?

בפרשתנו אנו קוראים על קריאת ים סוף. כידוע, ההגדה של פסח מביאה מדרש, לפיו בקריעת ים סוף היו פי חמש ניסים ומכות מאשר בכל מכות יציאת מצרים ביחד:

“רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר:מִנַּיִן אַתָּה אוֹמֵר שֶׁלָּקוּ הַמִּצְרִים בְּמִצְרַיִם עֶשֶׂר מַכּוֹת וְעַל הַיָּם לָקוּ חֲמִשִּׁים מַכּוֹת?בְּמִצְרַיִם – מָה הוּא אוֹמֵר? ‘וַיֹּאמְרוּ הַחַרְטֻמִּים אֶל פַּרְעֹה: אֶצְבַּע אֱלֹקים הִיא’. ועַל הַיָּם – מָה הוּא אוֹמֵר? ‘וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה’ בְּמִצְרַיִם, וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת ה’, וַיַּאֲמִינוּ בַּה’ וּבְמשֶׁה עַבְדו’. כַּמָּה לָקוּ בְאֶצְבַּע? – עֶשֶׂר מַכּוֹת. אֱמוֹר מֵעַתָּה: בְּמִצְרַיִם לָקוּ עֶשֶׂר מַכּוֹת, וְעַל הַיָּם לָקוּ חֲמִשִּׁים מַכּוֹת”.

הרב אלדד יונה

אתר כיפה