Latest News

פרשת השבוע: ויקרא

ז’ בניסן תשפ”א  20 במרץ2021

פרשת ויקרא דיני קרבנות

“וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה’ אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לה’, מִן הַבְּהֵמָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם.” ויקראא’א’ב’

הפרשה עוסקת כולה בדיני הקורבנות שמקריבים במשכן ובבית המקדש. מתוך הפרשיות שעוסקות בקורבנות מסוימים, נלמדים גם דינים כלליים לכל עבודת הקורבנות. בזה אחר זה מפורטים:

היכולת לכפר | פרשת ויקרא

יום אחד בתיכון, אחד החברים הטובים שלי בישר לי בשורה. הוא החליט לחזור בשאלה. מה גרם לזה? שאלתי אותו. והוא סיפר שישבו ולמדו בישיבה על הקורבנות ופתאום הוא הבין שאם בית המקדש יחזור, כל טעות קטנה תגרום לו לצעוד ברגל לירושלים כמה ימים עם איזה כבש לשחיטה. ובכן, זה ממש לא התאים לו והוא החליט לוותר על היהדות.

אני לא רוצה קורבנות. גם לא בית מקדש. אין לי שום צורך במפלגת כוהנים שתשלוט בירושלים. אבל יש משהו אחד שהייתי רוצה למשוך מהעולם ההוא אל העולם שלנו. יש משהו אחד שאני מרגישה שהעולם ההוא ידע לדייק בו יותר ממני. היכולת לכפר.

אילה דקל היא מורה ומנחה בישיבה החילונית בבינ”ה

 

פרשת ויקרא: קרבנות הנדבה הם מנחת הנפש

מה משמעות הכינוי “נפש” לאדם, המופיע בקרבנות החטאת, האשם והמנחה? עיון רוחב מקראי מציג את הגוון המיוחד של הכינוי המזוהה עם האותנטיות

 פרשת ויקרא פותחת בקרבנות הנדבה של היחיד. בקרבן העולה ובקרבן השלמים המקריב מכונה “אדם”, אך בקרבן המנחה – “נפש”. המתרגמים מפרשים: “אנש” או “בר נש”, לאמור: “אדם”. לעומתם, מציע רש”י מבט דתי־חינוכי לשימוש החריג ב”נפש”:

אריאלה ידגר

אתר מקור ראשון

סיון רהב מאיר | השיעור השבועי | פרשת ויקרא תש”פ

סיון רהב מאיר

פרשת ויקרא: על הכוונה ועל השגגה

שתי תמונות של קורבנות, האחת מחיי ‘עדת ישראל’ והשנייה מחיי הנשיא. בשתיהן רכיבים דומים: ‘שגגה’, ‘העלם’, ‘חטא’ ‘אשמה’. ובכל זאת יש הבדל

שתי תמונות, האחת מחיי ‘עדת ישראל’ והשנייה מחיי הנשיא. בשתיהן רכיבים דומים: ‘שגגה’, ‘העלם’, ‘חטא’ ‘אשמה’. ובכל זאת יש הבדל. ביחס ל’עדת ישראל’ נאמר שהם ‘שגו’. ביחס לנשיא נאמר שהוא ‘חטא’. הביטוי המובן הוא ביחס לעדת ישראל, שהרי השגגה והעלם הדבר הן שצובעות את המעשה. אומנם המעשה לא ראוי, אבל הוא בשגגה. ביחס לנשיא, על פניו הביטוי מטעה. רק לאחר שהוא

ד”ר משה מאיר

אתר כיפה