פרשת השבוע: וישלח

ט”ז כסלו תש”פ  16 בדצמבר 2019

להביט במציאות ולהתחיל ללכת | פרשת ‘וישלח’

פרשת השבוע עוסקת שוב ביעקב אבינו, ומתארת באופן תהליכי ומורכב את ההתפתחות והשינוי שעוברת הדמות הזו, שבשמה הפכנו לעם, ולאחר תהליך ארוך ומורכב יצרנו כאן מדינה ריבונית ששמה ישראל. לב הפרשה הוא המאבק של יעקב עם המלאך במעבר יבוק. יעקב נמלט מלבן חותנו אחרי שנים רבות של עבודה קשה, אחרי שלבן מרמה אותו ומנסה לשעבד אותו: “וַיִּבְרַח הוּא וְכָל-אֲשֶׁר-לוֹ, וַיָּקָם וַיַּעֲבֹר אֶת-הַנָּהָר”. אז, כאשר הוא מתכנן לחזור ארצה כנען, מתברר לו שאחיו עשיו, אותו אח שממנו לקח את הבכורה בנזיד עדשים, ואותו רימה במעשה הברכה של אביהם יצחק, הולך לקראתו ופניו למלחמה. “וַיָּשֻׁבוּ, הַמַּלְאָכִים, אֶל-יַעֲקֹב, לֵאמֹר:  בָּאנוּ אֶל-אָחִיךָ, אֶל-עֵשָׂו, וְגַם הֹלֵךְ לִקְרָאתְךָ, וְאַרְבַּע-מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ”.

ערן ברוך הוא מנכ”ל בינ”ה.    

פרשת וישלח על המלחמה

המאבק בין יעקב לאיש המסתורין מעורר שאלות: האם המאבק הוא בין אדם לאדם או בין אדם למלאך? האם המאורע מסכם את העבר או מטרים את העתיד? מה המשמעות של המאורע כאות וסמל להיסטוריה העתידית של צאצאי יעקב?

דר משה מאיר

אתר כיפה

פרשת וישלח  יעקב ועשו

המפגש של יעקב ועשו, מאת פרנצ’סקו אייץ1844.

הפרשה משתרעת על תקופה של 23 שנה: ממועד המפגש בין יעקב לבין עשו, בעת שובו של יעקב מחרן לשנת מות יצחק. לפי רש”י, מכירתו של יוסף, שמופיעה בפרשה הבאה, פרשת וישב, התרחשה 12 שנים לפני מותו של יצחק המוזכר בפרשה, (ל”הכ”ט) ומכאן יוצא כי יש חפיפה של 12 שנה בין הפרשות, היינו, בין מכירת יוסף למות יצחק[1].

אתר ויקיפידיה

הרע שמולנו, והרוע שבתוכנו

פרשת וישלח, תשע״ז. הטוב, הרע וההארה: יעקב ועשו הם לא רק שני עמים, הם גם שני צדדים בנפש, והמאבק ביניהם מתרחש בכל החזיתות. רגע לפני המפגש הטעון ביניהם, סיון רהב מאיר לומדת מיעקב שמונה כלים ישימים להתמודדות עם רוע לגווניו, כזה שמופעל נגדנו וכזה שנובע מתוכנו. שיעור מצולם לפרשת וישלח

סיון רהב מאיר