טקס כריתת הברית על המצוות והדינים שבפרשה, איור של ג’ון סטיפל דייוויס
. רוב הפרשה מפרטת מצוות ודינים רבים, בעיקר כאלו הקשורים לתחום המשפטי. מצוות אלו הן המשך לעשרת הדיברות והמצוות שנזכרו בסוף פרשת יתרו, שכולן יחד מהוות את ספר הברית שעליו נכרתת הברית בין בני ישראל לה’. בסוף הפרשה מסופר על מעמד כריתת הברית, ועל עליית משה להר סיני לקבלת לוחות הברית והציווי על הקמת המשכן.
אתר ויקיפדיה
קריאת פסוקי הפרשה שלנו איננה ‘אל תקלקל!’ הקריאה היא: ‘אל תתן לטבעך הפגום, המוטה להוביל אותך, אזן אותו בכלים מכלים שונים!’
לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט אֶבְיֹנְךָ בְּרִיבוֹ.
מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק, וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג כִּי לֹא אַצְדִּיק רָשָׁע.
וְשֹׁחַד לֹא תִקָּח כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים.
[שמות כ”ג ו’ – ח’]
שלושת הפסוקים האלה, מאגדים את קבוצת בעיות השיפוט. השיפוט עלול להטיה – אל החזק או אל החלש, לשקר או אף לקרבה אל השקר. השוחד – ההטיה הבוטה – מעוור ומסלף. כתבי הקודש רגישים מאוד להטיות, חכמים העצימות את הרגישות:
ד”ר משה מאיר
מדוע הוצב סיפור מתן תורה בין העיסוק בסדרי הדין שבפרשת יתרו ובין המשפטים המופיעים בפרשתנו? על המקור הכפול של משפט ההלכה היהודי
ההלכה – המשפט היהודי – היא הגורם המעמיד המרכזי של הדת היהודית. היא התבלין החריף שהצליח לשמר את הזהות הנבדלת מהלך הדורות, באמצעות הכתבה של דרך התנהגות קונקרטית בכל עניין ובכל עת. תכונת הכוליות, המאפיינת את ההלכה, יצרה מכנה משותף בין יהודים דוברי שפות שונות, מהודו ועד כוש, והבדילה אותם משאר האנושות.
חיינו.
פרופ’ ידידיה שטרן
פורסם לראשונה ב”מקור ראשון”
פרשת משפטים עוסקת בדינים רבים הקשורים ביחסים שבין אדם לחברו, ביניהם שלוש סוגיות בעלות מבנה דומה, אשר מזמינות אותנו לשים לב לערך כבוד האדם בהקשר של עבד עברי, שנת שמיטה ושבת.
הפרשה נפתחת בסוגיית עבד עברי: “כִּ֤י תִקְנֶה֙ עֶ֣בֶד עִבְרִ֔י שֵׁ֥שׁ שָׁנִ֖ים יַעֲבֹ֑ד וּבַ֨שְּׁבִעִ֔ת יֵצֵ֥א לַֽחָפְשִׁ֖י חִנָּֽם׃” (שמות כ”א, ב) הסוגייה הטעונה של העבדות מעוררת מחשבה. הבחירה לפתוח את הפרשה דווקא בזה והמעבר לשנה השביעית, פוגש את המתח בין חירות לעבדות.
יעל הירש בידרמן היא מנהלת
משאבי אנוש בבינ”ה
תיאור עלייתו של משה להר סיני מהדהד באופן מפתיע את פרשת העקדה, אך בניגוד לאברהם, משה אינו מתייחד לבדו עם ה‘ אלא מחבר אותו לעם שנותר מאחור
בפרשת משפטים רשימה ארוכה של מצוות – רובן מצוות שבין אדם לחברו, שתכליתן הסדרת ההתנהלות החברתית בשדרות החיים השונות. הרצף המצוותי גדוש וכולל תחומי חיים רבים ומגוונים.
בילי רבנשטיין
אתר מקור ראשון
פרשת משפטים תשע”ט: זו הפרשה שבה נכתב “נעשה ונשמע”, אבל אנחנו נדבר על חמש המילים הראשונות שלה, ועל שלושת העקרונות שאנחנו לומדים מהם
סיון רהב מאיר