פרשת השבוע: תרומה

ח’ באדר תשפ”א   20 בפברואר 2021

פרשת תרומה לבנית המשכן

הפרשה עוסקת כולה בנושא אחד: הציווי של אלוהים למשה על בניית המשכן. בתחילה מצווה ה’ את משה לאסוף מבני ישראל תרומות לבניין המשכן. ביחס לכל אחד מן הכלים מפורטים החומרים מהם יש לבנות את הכלי ומידות הכלי. התורה מצווה על איסוף חומרים רבים, בהם: זהבכסף ונחושת, עורות וצבעים שונים, אבנים טובות בשמים ושמן. מביאים הוראות מדויקות לבנייתם של המשכן וכליו, בסדר זה:

ויקיפדיה

שבת זכור – הסיפור שאנחנו מספרים | פרשת תרומה

בשיעור שלימדתי במכינה הקדם צבאית השבוע התעוררה שאלה- איך ייראה יום הזיכרון לחללי הקורונה בישראל? טבעי שבמדינה שמורגלת בימי זיכרון יעוצב יום התייחדות עם הרוגי המגיפה. השאלה הזאת מולידה שאלות נוספות כמו מועד יום הזיכרון העתידי. קביעת תאריך היא לא מקרית והיא חלק מהסיפור שרוצים להנחיל לדורות הבאים: יום הזיכרון לשואה ולגבורה נקבע לסמן את מרד גטו ורשה משום שהחברה הישראלית הצעירה שנלחמה על חייה יכלה להזדהות עם המורדים אשר לא “הלכו לצאן כטבח”. יום הזיכרון לחללי צה”ל נקבע בערב יום העצמאות לקדש את זכרם של נופלי גוש עציון שהיו הלהבה הבוערת שלאורה הוכרזה עצמאות מדינת ישראל. בכך קיבעו את הערך והאתוס שמדינת ישראל חבה את קיומה לאלו אשר נופלים ונופלות על משמרתה.

יובל לינדן

מנהל מחלקת מכינות ושנת שירות בבינ”ה

פרשת תרומה: הרוח שבאבן

מבנה המשכן מצייר את הארון והכרובים כלב הפועם של המקום המקודש, שסביבו כיסויים שונים. אך על מה מגינה אותה מעטפת עבה? 

  בניית המשכן בפרשת תרומה נעה מן הפנים אל החוץ – מן הלוחות המונחים בארון שבקודש הקודשים, החוּצה אל הקודש, אל היריעות המכסות את המבנה, ואל המעטפת החיצונית של החצר וקרשיה. תנועה זו מגלה כי הארון והלוחות שבו הם עיקרו של המשכן. זהו הלב, שאותו יש לעטוף ולכסות.

הרבנית בילי רובנשטיין 

אתר מקור ראשון

תפקיד המשכן – פרשת תרומה

עיקר עניינן של ארבע הפרשיות החותמות את ספר שמות הוא בתיאור המשכן והתפקוד בו. על פי המסורת, המשכן מלווה את בני ישראל לא רק במדבר, אלא גם עם כניסתם לארץ כנען, דרך גלגל, שילה, נוב וגבעון, משך תקופה ארוכה של כ – 440 שנים. מה תפקידו?

יהדות היא חבילת זהות שבלולים בה יחדיו לאום, דת ותרבות. כפי שהצעתי במאמרים הקודמים, ביציאת מצרים גובשה הזהות הלאומית הנפרדת ובמעמד הר סיני עוצבה הזהות הדתית במובן המחשבתי והמשפטי, וניתן לה תוקף לדורות (“כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש כבר נאמר למשה בסיני”, מדרש רבה, ויקרא, כב). פרשיות המשכן נועדו לבסס ביטוי שלישי, נוסף, לזהות היהודית, שבמרכזו עולם הרגש והחוויה, שמתוייג כיום כ”תרבות”.

פרופ’ ידידיה שטרן

פורסם לראשונה ב”מקור ראשון””

פרשת תרומה על הפרוכת

הפרוכת יוצרת הבדלה וגבול, יוצרת כאן ושם, יוצרת את הקודש ואת החול, את המתים ואת החיים. כולנו צריכים פרוכת

 בואו ונתבונן על מרכיבי המשכן המתוארים בפרשה: הפרוכת.

וְעָשִׂיתָ פָרֹכֶת תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ מָשְׁזָר, 
מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב יַעֲשֶׂה אֹתָהּ 
כְּרֻבִים.
וְנָתַתָּה אֹתָהּ עַל אַרְבָּעָה עַמּוּדֵי שִׁטִּים מְצֻפִּים זָהָב
 וָוֵיהֶם זָהָב 
עַל אַרְבָּעָה אַדְנֵי כָסֶף.
וְנָתַתָּה אֶת הַפָּרֹכֶת תַּחַת הַקְּרָסִים 
וְהֵבֵאתָ שָׁמָּה מִבֵּית לַפָּרֹכֶת אֵת אֲרוֹן הָעֵדוּת 
וְהִבְדִּילָה הַפָּרֹכֶת לָכֶם בֵּין הַקֹּדֶשׁ וּבֵין קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים.
[שמות כ”ו ל”א – ל”ג]

ד”ר משה מאיר

אתר כיפה