Mar 30, 2021 מנהל פרשת השבוע 0
רבים רואים ניגוד בין עולם הנבואה, שביקר את מפעל הקרבנות, ובין עולם המקדש. עיון בשמות הקרבנות מגלה כי ספר ויקרא משדר מסרים דומים, אך בשפה ייחודית
אנו קוראים בספר ויקרא, ונדמה לנו ששפתו היא שפת דיבורנו, ומילותיו הם מילים רגילות שבהן אנו משתמשים בחיי יום יום, ואין הדברים כן. שפת ספר ויקרא היא שונה ומיוחדת, ושפתו המיוחדת מרמזת אל סודו, אל מה שמעבר למילים, אל מה שלא ניתן לתאר במשפטים ובמילים.
המילה קָרְבָּן שגורה בפינו בשפת יום יום: פלוני הוא קרבן של החברה, חייל פלוני הוא הקרבן הפלוגתי, ועוד כיוצא באלו. המילה קָרְבָּן באה כארבעים פעמים בספר ויקרא – “דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה'” (א, ב), “בְּיוֹם קָרְבָּנוֹ יֵאָכֵל… וְאִם נֶדֶר אוֹ נְדָבָה זֶבַח קָרְבָּנוֹ (ז, טו־טז), ועוד רבות. למרבה הפליאה, אותה מילה שכל כך שגורה בפינו לא הופיעה בתורה עד כה, ולאחר ספר במדבר לא תופיע שוב עד ספר יחזקאל. אפשר, אם כן, לומר שהמילה קָרְבָּן היא “המצאה” של ספר ויקרא. אך מדוע? מדוע בחר ספר ויקרא שפה חדשה?
איור: מנחם הלברשטט
לא מתנה לא־ל
בספר בראשית נקרא קרבנו של הבל “מִנְחָה” – “וְהֶבֶל הֵבִיא גַם הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן וַיִּשַׁע ה’ אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ” (בראשית ד, ד). המילה מִנְחָה משמשת כציון למתנה לרצות אדם (ראו לדוגמה בראשית לב, יד), לרוב מלך בשר ודם (ראו לדוגמה שופטים ג, טו; שמ”א י, כז), ואם כן, משמע המילה מִנְחָה – מתנה לא־ל.
ספר ויקרא שלל מכול וכול את האפשרות לתת לא־ל מתנה, והוא מצמצם את השימוש במילה מִנְחָה רק לקרבן מן הצומח. המשורר בספר תהילים מבטא את הרעיון במשפטים ארוכים (נ, ח־יג):
לֹא עַל זְבָחֶיךָ אוֹכִיחֶךָ וְעוֹלֹתֶיךָ לְנֶגְדִּי תָמִיד.
לֹא אֶקַּח מִבֵּיתְךָ פָר מִמִּכְלְאֹתֶיךָ עַתּוּדִים.
כִּי לִי כָל חַיְתוֹ יָעַר בְּהֵמוֹת בְּהַרְרֵי אָלֶף
יָדַעְתִּי כָּל עוֹף הָרִים וְזִיז שָׂדַי עִמָּדִי
אִם אֶרְעַב לֹא אֹמַר לָךְ כִּי לִי תֵבֵל וּמְלֹאָהּ.
הַאוֹכַל בְּשַׂר אַבִּירִים וְדַם עַתּוּדִים אֶשְׁתֶּה.
משפטים באותה הרוח באים בדברי נבואה פעם אחר פעם, והם מלאי פאתוס ומושכים את הלב. ספר ויקרא, לעומת זאת, שותק, ובמקום המילים הגבוהות משתמש בשפה חדשה כדי להביע בה את עולמו. אין בו מינוח משותף לנתינה לאדם ולמעשה ההקרבה, ובכך הוא מבדל מבחינה לשונית את עולם המקדש מעולמם של בשר ודם.
רבים מתארים את היחס בין עולמות הנבואה ועולם המקדש כיחס של ניגוד, שאין מגע רוחני ביניהם. אכן, ספר ויקרא אינו בוחר לדבר בשפת הפאתוס הנבואית, אך כפי שראינו עולמות הנבואה בוערים ביסוד עולמו. את תשובתו לביקורת הנבואה על הקרבנות והמקדש הוא מספק בשפה החדשה. אחת מן המילים החדשות של שפה זו היא “קָרְבָּן”. גם הפועל המתייחס לקרבן – “להקריב” – בא רק בכתובים המשתמשים במילה קָרְבָּן.
ומה פשר המילה החדשה “קָרְבָּן”? האם האדם מתקרב לאלוהיו או אולי הקרבן קרב לאלוהיו? אין אני רוצה לענות על שאלה זו אלא להסתפק באמירה הברורה: השפה החדשה מנסה ליצור עולם חדש, שבו אין ה”קרבן” מהווה מתנה לא־ל! פִשרה ומובנה של המילה החדשה אינו חד משמעי, ואולי דווקא חוסר החד משמעיות הוא הוא עיקרה של השפה החדשה – שפת הסוד.
הופעת השלמים
בניגוד למילה “קָרְבָּן”, שהינה ייחודית לעולמו של ספר ויקרא, ישנן מילים שאין הן ייחודיות לספר ויקרא, ואף על פי כן יש להן תפקוד ומשמעות מיוחדים בספר. המילה “שְּׁלָמִים” נזכרת גם מחוץ לספר ויקרא, אך רוב הופעותיה בתנ”ך הם בספרי ויקרא־במדבר. הצירוף הלשוני “זבח השלמים” – “וְזֹאת תּוֹרַת זֶבַח הַשְּׁלָמִים” (ויקרא ז, יא), בא בתנ”ך מחוץ לספרי ויקרא־במדבר רק פעם אחת. ומה פשר החידוש הלשוני הזה שמופיע לראשונה כאן?
המילה “זֶבַח” באה במקראות ככינוי לקרבן שלמים – “וַהֲבֵאתֶם שָׁמָּה עֹלֹתֵיכֶם וְזִבְחֵיכֶם” (דברים יב, ו), “עוֹלֹתֵיהֶם וְזִבְחֵיהֶם לְרָצוֹן עַל מִזְבְּחִי” (ישעיהו נו, ז), “עֹלוֹתֵיכֶם סְפוּ עַל זִבְחֵיכֶם” (ירמיהו ז, כא). המילה שְּׁלָמִים אינה מופיעה כאמור בחלק מספרי התנ”ך. אין היא מופיעה בספרי ישעיהו וירמיהו, וגם ספר דברים כמעט אינו מזכיר מילה זו אלא רק “זֶבַח”. המילה “זֶבַח” הייתה כנראה הכינוי בפי העם לזבח שאותו אוכלים גם הבעלים, וגם שימשה ככינוי כללי לקרבן.
ספר ויקרא נמנע מלהשתמש במילה זֶבַח כשם כללי לקרבן, והוא מצמצם את השימוש בה רק לקרבן שלמים שבני אדם אוכלים, וגם אז כמעט תמיד נמנע מן השימוש בה לבדה אלא הוא משתמש בצירוף “זֶבַח הַשְּׁלָמִים”. נראה שהסיבה לכך היא שמכיוון שהמילה זֶבַח והפועל זב”ח משמשים גם לאכילת בני אדם, הספר רצה לבדל את שפת הקודש משפת החול והשתמש רק בצירוף “זֶבַח הַשְּׁלָמִים”. המסר הגלום בצירוף זה הוא – אין זה זבח ואכילה כדרך בני אדם, אלא עניין של קודש – “זֶבַח הַשְּׁלָמִים”, שפירושו כנראה הוא אכילה של שלום, בין אדם לאדם ובין אדם למקום.
אנו לא זכינו לבוא אל אוהל מועד, משכן ה’, אך אנו באים בשערי מקדש ספר ויקרא שיריעותיו הן מילותיו, ואנו מבקשים ומתפללים שמילותיו של ספר ויקרא יגלו לנו את אשר מעבר למילים – “מָתַי אָבוֹא וְאֵרָאֶה פְּנֵי אֱ־לוֹהִים”.
אביה הכהן
אתר מקור ראשון
Aug 14, 2017 0
Dec 18, 2022 0
Dec 07, 2022 0
Dec 07, 2022 0
Dec 01, 2022 0
Dec 07, 2022 0
Nov 25, 2022 0
Nov 22, 2022 0
Nov 03, 2021 0
יאיר נתניהו הגיש ערעור על חיובו לפצות את עורך “וואלה” לשעבר ברבע מיליון שקל בתביעת הדיבה שהוגשה נגדו: “עלול לקרוס כלכלית”
אורן פרסיקו 24.08.2021 4
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בנו יאיר, למחרת ניצחון הליכוד בבחירות 2015 (צילום: יונתן זינדל)
יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר, הגיש בקשת רשות ערעור על ההחלטה לחייבו לפצות ב-250 אלף שקלים את עורך “וואלה” לשעבר אבי אלקלעי בגין הוצאת דיבה. בונות הפייסבוק והטוויטר שלו.
ביהמ”ש דחה את בקשתו של יאיר נתניהו לעיכוב תשלום רבע מיליון שקל לעורך “וואלה” לשעבר אבי אלקלעי • “לא הביא ולו בדל ראייה” לכך שהתשלום יגרום ל”קריסה כלכלית” • נתניהו חויב בתשלום נוסף
שוקי טאוסיג 03.09.2021
יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, עם עורך-הדין של המשפחה, יוסי כהן (צילום: פלאש 90)
בית משפט המחוזי דחה את בקשתו של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר, לעכב תשלום פיצוי של רבע מיליון שקל לעורך “וואלה” לשעבר אבי אלקלעי. בית משפט השלום חייב את נתניהו לשלם את מלוא סכום התביעה של אלקלעי נגדו, לאחר שנתניהו לא הגיש כתב הגנה. גם בקשתו של נתניהו לבטל את פסק הדין ולאפשר לו להגיש כתב הגנה – נדחתה והוא חויב בתשלום הוצאות בסך כ-30 אלף שקל (עוד לפני כן איפשר בית המשפט לנתניהו הבן להגיש כתב הגנה בכפוף לתשלום הוצאות של 5,000 שקל, אך הוא סירב).
הסגנון המשתלח של יאיר נתניהו מגיע שוב ושוב לאולמות בית המשפט • נתניהו עצמו – לא תמיד • עם פתק מרופא המשפחה, או סתם כי שכח • כשהוא כן בא, צפו למופע אימים • כעת, אחרי שנדרש לשלם פיצויים בגובה מאות אלפי שקלים, הוא מגייס כסף מהציבור לטובת “עזרה משפטית לאנשי ימין” • אם הכספים יגיעו בסוף לכיסו, הדבר עלול לסבך את אביו בפלילים
שוקי טאוסיג ואורן פרסיקו 07.12.2022 2
קיץ 2009. נתניהו נבחר שוב לראשות הממשלה אחרי עשור במדבר האופוזיציוני, אבל יש לו עניינים דחופים לא פחות מניהול המדינה. כשהוא למד על כך שבמוסף היומי של “ידיעות אחרונות” עומדת להתפרסם כתבת מגזין על יאיר נתניהו לקראת גיוסו, ראש הממשלה עוצר ישיבה במוסד, מפנה מהחדר את ראשי מערכת הביטחון ומנהל מערכה לצינזור הכתבה. בהמשך הוא נפגש עם מו”ל “ידיעות אחרונות”, ארנון (נוני) מוזס, ומבקש ממנו לטפל בעניין..
יהודה נוני צייר ואומן דיגיטלי בשלוב קנווס וצבעי שמן. מופיע בסדנאות של סמסונג בישראל ובניורק. נוני הוא המאייר של תכנית הטלויזיה של אברי גלבוע של מדד ישראל בערוץ 13 ומרצה על חיי האמנות של האוניברסיטה של בר אילן
<nuniy5552@gmail.com>;
מי מאתנו לא בטוח שיש לו מה להגיד, רק שבדרך כלל אין לו למי להגיד את מה שיש לו לומר? מי מאתנו לא חושב שרק הוא יודע ומבין מה שהולך פה, ומי נגד מי, ומי אוכל את מי ומי צודק ומי לא. מי מאתנו לא היה לפחות פעם אחת זבוב על הקיר בחדר הסגלגל בבית הלבן, או לפחות בלשכתו של ראש ממשלת ישראל, ויודע בדיוק – אבל בדיוק, מי אמר מה למי מתי ואיפה, ושלא יבלבלו לו את המוח עם עובדות?
מי מאתנו לא נאלץ להתעמת עם חברים, ידידים או בני משפחה, שגם הם היו זבוב על הקיר, והם שמעו בדיוק הפוך ממה שאתם שמעתם, ואתה חושב שהם לא מבינים כלום, והם בטוחים שאתה טפש שלא יודע כלום ולא מבין שום דבר?
לפעמים מגיעים הדברים לכדי מריבות של ממש, עד כדי סיום של מערכות יחסים ארוכות, או קטיעתם של מערכות יחסים עוד בטרם התחילו.
בתרבות הדיבור והוויכוח העכשוויות, נדמה שחלק מאתנו הסיר את כל הכפפות, ואין לו בעייה לשנוא את בעל הדעה האחרת, עד כדי נכונות לאלימות מילולית ואפילו יותר מזה. מילים של הסתה ושנאה משתחררות היום בקלות בלתי נסבלת, ולעומד מן הצד נדמה שהמרחק בין הצדדים אינו ניתן עוד לגישור.
מילון ממשלת השינוי, מ’מצדה פרטית’ ועד ‘קורח ועדתו’
מילון ממשלת השינוי, מ’מצדה פרטית’ ועד ‘קורח ועדתו’
רוביק רוזנטל | 24 ביוני 2022 |
השנה הסוערת של הממשלה, שלוותה במוטציית קורונה עדכנית, בפיגועי בודדים ובקרבות מילוליים מגיעה לסיומה, ויש מילון עשיר למדי. מי באמת טען שהזנות היא המקצוע העתיק ביותר בעולם, מה אומרות אימהות גרמניות לילד שלא רוצה לגמור מהצלחת, והאם באמת אין קשר בין לחם ומלחמה
הממשלה המאתגרת שקמה בעקבות מערכת הבחירות של 2021 מתפזרת, ונכון לשבוע זה המדינה הולכת לסיבוב בחירות חמישי בשלוש שנים. ימיה של הממשלה הולידו מילון ביטויים חדש, לא כולו על טהרת הנימוס הבריטי.
מקנדה ועד האיים הקריביים, גוברים הקולות הקוראים לנטוש את הקשר הסמלי עם הארמון בלונדון, לצד התחשבנות ציבורית עם מורשת הקולוניאליזם ואף קריאות לפיצויים. עם זאת, ברוב המדינות המהלך יהיה מורכב מבחינה חוקתית
מאת הוושינגטון פוסט
אזרחים בריטים חולקים כבוד אחרון למלכה אליזבת, בשבוע שעבר בלונדון. צילום: איי. אף. פי
ראש ממשלת אנטיגואה וברבודה, מדינת איים בים הקריבי, בישר בשבוע שעבר על כוונתו לקיים משאל עם בסוגיית המלוכה, “כנראה” בשלוש השנים הקרובות. האומה הזעירה באיים האנטיליים – פחות מ־100 אלף איש ואישה, שבריר ממספר האנשים הנתונים באופן טקסי למרותו של הכתר הבריטי – מתכוונת ככל הנראה להפוך לרפובליקה בהקדם. הנסיך אדוארד – בנה הצעיר של אליזבת השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת – שמע על כך כבר באפריל, בביקורו באנטיגואה וברבודה. “זה אינו מעשה עוין”, אמר ראש ממשלת אנטיגואה וברבודה גסטון בראון בריאיון טלוויזיוני, אלא “צעד אחרון להשלמת העצמאות”.
עימותים הסתיימו “הודות למעורבות בינלאומית”, מסרה מועצת הביטחון של ארמניה, לאחר ניסיונות כושלים של רוסיה לתווך להפסקת אש
אזרבייג’ן דיווחה בשבוע שעבר ש־71 מחייליה נהרגו בעימותי גבול עם ארמניה ביומיים הקודמים, בקרבות הקשים ביותר שהתחוללו בין שתי המדינות מאז 2020. בארמניה דווח שהפסקת האש שהוכרזה בבוקר נשמרת עדיין לאורך הגבול. ההסלמה באה בזמן שדעתה של רוסיה – בעלת בריתה הקרובה ביותר של ארמניה – מוסחת בשל מלחמתה בת שבעת החודשים באוקראינה.
בממשל האוקראיני גאים בהישגי הצבא, ששחרר שטחים נרחבים מידי הרוסים גם בזכות תרגיל הטעיה, ומבהירים לאלה השוקלים לנסוע מישראל לאומן: זה על אחריותכם
“השבוע הייתי באזורים ששוחררו מהרוסים בחרקיב שבמזרח אוקראינה, וראיתי אנשים שמחים”, סיפר לי סרגיי לשנקו, יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. “יש המון גשרים הרוסים, אתה לא יכול לעבור מעיר לעיר וצריך לעשות עיקופים, יש בעיות עם קליטת הטלפון והאינטרנט ואזורים בלי חשמל. המצב לא טוב, צריך להודות. אבל לאט לאט החיים חוזרים לשגרה, ולמרות הקשיים אנשים אומרים לנו שהם שמחים”.
הגוש בן ארבע המפלגות זכה ב־176 מושבים, ש־73 מהם בידי מפלגת הימין הרדיקלית, “השוודים הדמוקרטים”. בכך רשם רוב זעום על השמאל, שזכה ב־173 מושבים
מנהיג השמרנים וראש הממשלה המיועד של שוודיה, אולף קריסטנסון. צילום: AFP
מנהיג השמרנים בשוודיה אולף קריסטרסון פתח אתמול במלאכת הרכבת הממשלה החדשה, לאחר שגוש מפלגות הימין במדינה זכה בניצחון דחוק בבחירות הכלליות. “עכשיו אני מתחיל במשימת הקמתה של ממשלה חדשה וחזקה”, אמר קריסטרסון בשבוע שעבר, עם פרסום התוצאות הסופיות. “נחזיר את הסדר בשוודיה על כנו”.