פרעה, הדיקטטור האכזרי, לא חושש מהנשים במאבקו בעם היהודי. אבל הן שם כל הזמן, גיבורות מתוחכמות שאוחזות בחיים ודורשות גאולה
במסכת שבת מוצא ריש לקיש רמז לששת סדרי המשנה בתוך פסוק מספר ישעיהו. ידוע הדימוי – אמונה, זה סדר זרעים, ובהמשך הפסוק אומר ריש לקיש: חוסן, זה סדר נשים. למה כוונתו?
פרשת שמות עומדת בסימן המאבק הדמוגרפי, שאותו מובילות ברמה – הנשים. במאבק זה מתקיים מעין פינג פונג בין הקב”ה ובין פרעה, הרואה בעצמו את בורא העולם ומלכו. תיאור העובדות בנוי במתכונת חוזרת של דברי פרעה, וכנגדם מה מתבצע בשטח, וביצוע זה מתרחש כולו על טהרת הנשים. שוביניסטים בעלי קיבה רגישה מוזמנים לעזוב כעת.
כשהגברים נכנעים
הצגת הנושא ישירה וברורה: וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאֹד מְאֹד וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם. (שימו לב כמה פעלים, וכמה הדגשה וחזרה על אותו העניין) בתגובה לכך אוסף פרעה את עמו, מציג בפניהם את הבעיה היהודית, ואף מציע פתרון- מירור החיים בעבודת פרך קשה: וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם. מלבד התשת הגוף, יש לפרעה מטרה נוספת והיא העינוי. מהו אותו העינוי? למי שזוכרת מן ההגדה של פסח (וגם מדברי לבן ליעקב: אם תענה את בנותי) העינוי הוא “פרישות דרך ארץ” כלומר- מניעתם מתשמיש המיטה. כנגד הריבוי המסוכן, נוקט פרעה בניסיון למנוע את הילודה באמצעות הפרדת הבעלים מנשותיהם.
כיצד מגיבים הגברים? אין להם יותר מדי ברירות, והם נכנעים לנוגש המצרי. כאן נכנסות למגרש שחקניות חדשות, שמהן משום מה לא חשש הדיקטטור: “דרש רב עוירא: בשכר נשים צדקניות שהיו באותו הדור – נגאלו ישראל ממצרים, בשעה שהולכות לשאוב מים, הקב”ה מזמן להם דגים קטנים בכדיהן ושואבות מחצה מים ומחצה דגים, ובאות ושופתות שתי קדירות אחת של חמין ואחת של דגים, ומוליכות אצל בעליהן לשדה, ומרחיצות אותן וסכות אותן ומאכילות אותן ומשקות אותן ונזקקות להן…” אותן הנשים, שגם הן עייפות ומשועבדות, ונראה לי שלהיות שפחה יהודיה זו תחתית הסולם החברתי, אפילו מתחת לעבד, הן שבוחרות לאחוז בחיים ולהפיח תקווה ואמונה בקרב הגברים המיואשים, השקועים בטיט המצרי. (קצת הפוך מארבע האמהות שהמיסו את לב הבנים הנתונים בבוץ הלבנוני…).
נשים אלה זכו למקום של כבוד בעת הקמת המשכן, אז נעשה כיור הנחושת, (שבו מיטהרים הכהנים) מן המראות שלהן: וַיַּעַשׂ אֵת הַכִּיּוֹר נְחֹשֶׁת וְאֵת כַּנּוֹ נְחֹשֶׁת בְּמַרְאֹת הַצֹּבְאֹת אֲשֶׁר צָבְאוּ פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד. במראות אלה התקשטו הנשים כשנפגשו עם בני זוגן בשדה, והמדרש מספר, כי משה מאס בהן, כי הן משמשות ליצר הרע, אמר לו הקב”ה “קבל, כי אלו חביבין עלי מן הכל, שעל ידיהם העמידו הנשים צבאות רבות במצרים”. משה חי את הדיכוטומיה של קודש מול יצר, וברור לו כי אותן המראות הן ממש ההיפך מן הקדושה, אך הנשים חיות את החיבור היומיומי של הקדושה שבתוך החולין, בתוך החומר, בתוך הגוף.
על הצלחת הנשים בא הדיווח המידי בפסוקים: וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ וַיָּקֻצוּ מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. בתגובה – פרעה עובר לשלב השני בתכניתו. הוא פונה אל המיילדות בהצעה שאי אפשר לסרב לה. וַיֹּאמֶר בְּיַלֶּדְכֶן אֶת הָעִבְרִיּוֹת וּרְאִיתֶן עַל הָאָבְנָיִם אִם בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ וְאִם בַּת הִיא וָחָיָה, בשלב זה עדיין מנסה פרעה לשוות למעשיו גוון טבעי או אקראי, מנגנון ההשמדה עדיין אינו רשמי, והוא אינו מעלה בדעתו כי שתי המיילדות יעזו להמרות את פיו (מלך העולם, זוכרות?). לפי התכנית יבדקו המיילדות את מין התינוק בזמן לידתו, ויהרגו את הזכרים בתוך כדי לידתם. וכיצד יבחינו המיילדות במין העובר טרם לידתו? אומר המדרש: סימן גדול מסר להן: בן – פניו למטה, בת – פניה למעלה. מה פירושו של הסימן? כנראה שאין מדובר בסימן ביולוגי, אלא במשהו יותר עמוק – בן פניו אל המציאות, אל העובדות, בת פניה אל השמים, אל האינסוף. הוא עם האמת, היא עם האמונה. הוא עם הריאליטי, אבל היא עם המציאות.
שפרה ופועה המזוהות עם יוכבד ומרים, יראות את הא-לוקים ולא את פרעה. לא רק שהן אינן ממיתות את התינוקות, הן גם מחיות אותם באופן אקטיבי: וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים, שפרה משפרת אותם ופועה שרה להם, והן דואגות להאכיל את האימהות היולדות. מדרש אחר על שמה של פועה, מלמד על עוז רוחה ואומץ לבה אף מעבר להחייאת התינוקות: “פועה, שהופיעה פנים כנגד פרעה, וזקפה חוטמה בו ואמרה לו אוי לו לאותו האיש כשיבא הא-להים ליפרע ממנו. נתמלא עליה חמה להרגה. שפרה שהיתה משפרת על דברי בתה ומפייסת עליה, אמרה לו, אתה משגיח עליה תינוקת היא ואינה יודעת כלום”. אך התינוקת הזו יודעת הרבה מאד, יותר מפרעה ואפילו יותר מאביה. בתגובה למעשי המיילדות מטיב להן ה’ וַיַּעַשׂ לָהֶם בָּתִּים. ומבאר המדרש: ליוכבד – בתי כהונה ולויה ממשה ואהרן, ולמרים – בתי מלכות, היות שדוד בא ממרים, וגם בצלאל בונה המשכן. ושוב- וַיִּרֶב הָעָם וַיַּעַצְמוּ מְאֹד.
נבואת הילדה הקטנה
משראה פרעה כי גם תכניתו זו לא צלחה, הוא פונה לפתרון הסופי – כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן. ומהי התשובה היהודית לגזרה? וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי וַיִּקַּח אֶת בַּת לֵוִי. איזו תשובה זו? על כך משיב המדרש: להיכן הלך אותו האיש מבית לוי? הוא הלך בעצת בתו. ולמה הכוונה? “עמרם גדול הדור היה, כיון שראה שגזר פרעה הרשע כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו, אמר: לשוא אנו עמלין! עמד וגירש את אשתו, עמדו כולן וגירשו את נשותיהן. אמרה לו בתו: אבא, קשה גזירתך יותר משל פרעה, שפרעה לא גזר אלא על הזכרים, ואתה גזרת על הזכרים ועל הנקיבות! פרעה לא גזר אלא בעוה”ז, ואתה בעוה”ז ולעוה”ב! פרעה הרשע, ספק מתקיימת גזירתו ספק אינה מתקיימת, אתה צדיק בוודאי שגזירתך מתקיימת… עמד והחזיר את אשתו, עמדו כולן והחזירו את נשותיהן”.
הילדה הקטנה שאינה מבינה כלום, מבינה יותר מכולם, ולא רק יותר מן המלך הרשע, גם יותר מאביה הצדיק, ראש הסנהדרין, גדול הדור. היא רצה למרחקים ארוכים, הוא שבוי בעובדות. על הפסוק: וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן אֶת הַתֹּף בְּיָדָהּ, שואל המדרש היכן התנבאה מרים, הרי נבואתה לא הוזכרה לפני שירת הים? ומשיב על כך, שהיתה מרים מתנבאת ואומרת: עתידה אמי שתלד בן שהוא מושיע את ישראל, וכיון שנולד משה, נתמלא הבית אורה, ונשקה אביה על ראשה, כיון שזרקוהו ליאור, עמד אביה וטפחה על ראשה, אמר לה היכן נבואתך? שוב נופל עמרם למראית העין של העובדות. הוא רואה תינוק ביאור, איך בתוך כל החושך הגדול הזה ניתן לראות את האור? למרים אין תשובה, אבל היא יודעת בוודאות, כי האמת איתה, ולכן נכתב: “ותתצב אחותו מרחוק לדעה מה יעשה לו”, כלומר – לדעת מה יעשה בסוף נבואתה, באיזה אופן יבחר הקב”ה לקיים את נבואתה.
היסטוריה נשית
מסתבר, שזו השיטה, זהו אורח החיים הקבוע של הנשים הצדקניות. לאחר נס קריעת ים סוף נאמר: וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה … אֶת הַתֹּף בְּיָדָהּ וַתֵּצֶאןָ כָל הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלֹת, ונשאלת השאלה- מנין היו להן תופים? הרי לחם הן לא הספיקו לאפות, (וגזרו על כולנו להשתגע בכל שנה ושנה עם השאלה מה אוכלים בפסח). משיב רש”י: מובטחות היו צדקניות שבדור שהקדוש ברוך הוא עושה להם נסים, והוציאו תופים ממצרים. כמה פשוט.
ההיסטוריה אישרה את דרכן של הנשים, הרואות למרחוק, ובכל דור ודור, בכל צומת מרכזי בחיי האומה, הן נמצאות שם. לא פעם הן מתייצבות מול פרעה של דורן או גדול הדור בעם ישראל, ודורשות גאולה.
עידית ברטוב היא מוסמכת לרבנות ותלמידת דיינות המלמדת וכותבת במסגרות שונות. אם לשישה, כבאית מתנדבת ופעילה למען המקדש. לכתבות נוספות באתר לנשים הדתיות – “משלך“
עידית ברטוב
“משלך”
יאיר נתניהו הגיש ערעור על חיובו לפצות את עורך “וואלה” לשעבר ברבע מיליון שקל בתביעת הדיבה שהוגשה נגדו: “עלול לקרוס כלכלית”
אורן פרסיקו 24.08.2021 4
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בנו יאיר, למחרת ניצחון הליכוד בבחירות 2015 (צילום: יונתן זינדל)
יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר, הגיש בקשת רשות ערעור על ההחלטה לחייבו לפצות ב-250 אלף שקלים את עורך “וואלה” לשעבר אבי אלקלעי בגין הוצאת דיבה. בונות הפייסבוק והטוויטר שלו.
ביהמ”ש דחה את בקשתו של יאיר נתניהו לעיכוב תשלום רבע מיליון שקל לעורך “וואלה” לשעבר אבי אלקלעי • “לא הביא ולו בדל ראייה” לכך שהתשלום יגרום ל”קריסה כלכלית” • נתניהו חויב בתשלום נוסף
שוקי טאוסיג 03.09.2021
יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, עם עורך-הדין של המשפחה, יוסי כהן (צילום: פלאש 90)
בית משפט המחוזי דחה את בקשתו של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר, לעכב תשלום פיצוי של רבע מיליון שקל לעורך “וואלה” לשעבר אבי אלקלעי. בית משפט השלום חייב את נתניהו לשלם את מלוא סכום התביעה של אלקלעי נגדו, לאחר שנתניהו לא הגיש כתב הגנה. גם בקשתו של נתניהו לבטל את פסק הדין ולאפשר לו להגיש כתב הגנה – נדחתה והוא חויב בתשלום הוצאות בסך כ-30 אלף שקל (עוד לפני כן איפשר בית המשפט לנתניהו הבן להגיש כתב הגנה בכפוף לתשלום הוצאות של 5,000 שקל, אך הוא סירב).
הסגנון המשתלח של יאיר נתניהו מגיע שוב ושוב לאולמות בית המשפט • נתניהו עצמו – לא תמיד • עם פתק מרופא המשפחה, או סתם כי שכח • כשהוא כן בא, צפו למופע אימים • כעת, אחרי שנדרש לשלם פיצויים בגובה מאות אלפי שקלים, הוא מגייס כסף מהציבור לטובת “עזרה משפטית לאנשי ימין” • אם הכספים יגיעו בסוף לכיסו, הדבר עלול לסבך את אביו בפלילים
שוקי טאוסיג ואורן פרסיקו 07.12.2022 2
קיץ 2009. נתניהו נבחר שוב לראשות הממשלה אחרי עשור במדבר האופוזיציוני, אבל יש לו עניינים דחופים לא פחות מניהול המדינה. כשהוא למד על כך שבמוסף היומי של “ידיעות אחרונות” עומדת להתפרסם כתבת מגזין על יאיר נתניהו לקראת גיוסו, ראש הממשלה עוצר ישיבה במוסד, מפנה מהחדר את ראשי מערכת הביטחון ומנהל מערכה לצינזור הכתבה. בהמשך הוא נפגש עם מו”ל “ידיעות אחרונות”, ארנון (נוני) מוזס, ומבקש ממנו לטפל בעניין..
יהודה נוני צייר ואומן דיגיטלי בשלוב קנווס וצבעי שמן. מופיע בסדנאות של סמסונג בישראל ובניורק. נוני הוא המאייר של תכנית הטלויזיה של אברי גלבוע של מדד ישראל בערוץ 13 ומרצה על חיי האמנות של האוניברסיטה של בר אילן
<nuniy5552@gmail.com>;
מי מאתנו לא בטוח שיש לו מה להגיד, רק שבדרך כלל אין לו למי להגיד את מה שיש לו לומר? מי מאתנו לא חושב שרק הוא יודע ומבין מה שהולך פה, ומי נגד מי, ומי אוכל את מי ומי צודק ומי לא. מי מאתנו לא היה לפחות פעם אחת זבוב על הקיר בחדר הסגלגל בבית הלבן, או לפחות בלשכתו של ראש ממשלת ישראל, ויודע בדיוק – אבל בדיוק, מי אמר מה למי מתי ואיפה, ושלא יבלבלו לו את המוח עם עובדות?
מי מאתנו לא נאלץ להתעמת עם חברים, ידידים או בני משפחה, שגם הם היו זבוב על הקיר, והם שמעו בדיוק הפוך ממה שאתם שמעתם, ואתה חושב שהם לא מבינים כלום, והם בטוחים שאתה טפש שלא יודע כלום ולא מבין שום דבר?
לפעמים מגיעים הדברים לכדי מריבות של ממש, עד כדי סיום של מערכות יחסים ארוכות, או קטיעתם של מערכות יחסים עוד בטרם התחילו.
בתרבות הדיבור והוויכוח העכשוויות, נדמה שחלק מאתנו הסיר את כל הכפפות, ואין לו בעייה לשנוא את בעל הדעה האחרת, עד כדי נכונות לאלימות מילולית ואפילו יותר מזה. מילים של הסתה ושנאה משתחררות היום בקלות בלתי נסבלת, ולעומד מן הצד נדמה שהמרחק בין הצדדים אינו ניתן עוד לגישור.
מילון ממשלת השינוי, מ’מצדה פרטית’ ועד ‘קורח ועדתו’
מילון ממשלת השינוי, מ’מצדה פרטית’ ועד ‘קורח ועדתו’
רוביק רוזנטל | 24 ביוני 2022 |
השנה הסוערת של הממשלה, שלוותה במוטציית קורונה עדכנית, בפיגועי בודדים ובקרבות מילוליים מגיעה לסיומה, ויש מילון עשיר למדי. מי באמת טען שהזנות היא המקצוע העתיק ביותר בעולם, מה אומרות אימהות גרמניות לילד שלא רוצה לגמור מהצלחת, והאם באמת אין קשר בין לחם ומלחמה
הממשלה המאתגרת שקמה בעקבות מערכת הבחירות של 2021 מתפזרת, ונכון לשבוע זה המדינה הולכת לסיבוב בחירות חמישי בשלוש שנים. ימיה של הממשלה הולידו מילון ביטויים חדש, לא כולו על טהרת הנימוס הבריטי.
מקנדה ועד האיים הקריביים, גוברים הקולות הקוראים לנטוש את הקשר הסמלי עם הארמון בלונדון, לצד התחשבנות ציבורית עם מורשת הקולוניאליזם ואף קריאות לפיצויים. עם זאת, ברוב המדינות המהלך יהיה מורכב מבחינה חוקתית
מאת הוושינגטון פוסט
אזרחים בריטים חולקים כבוד אחרון למלכה אליזבת, בשבוע שעבר בלונדון. צילום: איי. אף. פי
ראש ממשלת אנטיגואה וברבודה, מדינת איים בים הקריבי, בישר בשבוע שעבר על כוונתו לקיים משאל עם בסוגיית המלוכה, “כנראה” בשלוש השנים הקרובות. האומה הזעירה באיים האנטיליים – פחות מ־100 אלף איש ואישה, שבריר ממספר האנשים הנתונים באופן טקסי למרותו של הכתר הבריטי – מתכוונת ככל הנראה להפוך לרפובליקה בהקדם. הנסיך אדוארד – בנה הצעיר של אליזבת השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת – שמע על כך כבר באפריל, בביקורו באנטיגואה וברבודה. “זה אינו מעשה עוין”, אמר ראש ממשלת אנטיגואה וברבודה גסטון בראון בריאיון טלוויזיוני, אלא “צעד אחרון להשלמת העצמאות”.
עימותים הסתיימו “הודות למעורבות בינלאומית”, מסרה מועצת הביטחון של ארמניה, לאחר ניסיונות כושלים של רוסיה לתווך להפסקת אש
אזרבייג’ן דיווחה בשבוע שעבר ש־71 מחייליה נהרגו בעימותי גבול עם ארמניה ביומיים הקודמים, בקרבות הקשים ביותר שהתחוללו בין שתי המדינות מאז 2020. בארמניה דווח שהפסקת האש שהוכרזה בבוקר נשמרת עדיין לאורך הגבול. ההסלמה באה בזמן שדעתה של רוסיה – בעלת בריתה הקרובה ביותר של ארמניה – מוסחת בשל מלחמתה בת שבעת החודשים באוקראינה.
בממשל האוקראיני גאים בהישגי הצבא, ששחרר שטחים נרחבים מידי הרוסים גם בזכות תרגיל הטעיה, ומבהירים לאלה השוקלים לנסוע מישראל לאומן: זה על אחריותכם
“השבוע הייתי באזורים ששוחררו מהרוסים בחרקיב שבמזרח אוקראינה, וראיתי אנשים שמחים”, סיפר לי סרגיי לשנקו, יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. “יש המון גשרים הרוסים, אתה לא יכול לעבור מעיר לעיר וצריך לעשות עיקופים, יש בעיות עם קליטת הטלפון והאינטרנט ואזורים בלי חשמל. המצב לא טוב, צריך להודות. אבל לאט לאט החיים חוזרים לשגרה, ולמרות הקשיים אנשים אומרים לנו שהם שמחים”.
הגוש בן ארבע המפלגות זכה ב־176 מושבים, ש־73 מהם בידי מפלגת הימין הרדיקלית, “השוודים הדמוקרטים”. בכך רשם רוב זעום על השמאל, שזכה ב־173 מושבים
מנהיג השמרנים וראש הממשלה המיועד של שוודיה, אולף קריסטנסון. צילום: AFP
מנהיג השמרנים בשוודיה אולף קריסטרסון פתח אתמול במלאכת הרכבת הממשלה החדשה, לאחר שגוש מפלגות הימין במדינה זכה בניצחון דחוק בבחירות הכלליות. “עכשיו אני מתחיל במשימת הקמתה של ממשלה חדשה וחזקה”, אמר קריסטרסון בשבוע שעבר, עם פרסום התוצאות הסופיות. “נחזיר את הסדר בשוודיה על כנו”.